گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

چرا یک برنامه نویس وب باید به مهاجرت به لینوکس فکر کنه ؟

بدون دیدگاه

از آنجا که من یک برنامه نویس وب PHP هستم (البته در زمینه Desktop هم تجربه خیلی خیلی زیادی دارم اما فعلاً ۱۰۰ درصد فعالیتم در زمینه وب و PHP هستش) میخوام از این منظر به مهاجرت به لینوکس نگاه کنم که اصلاً چرا باید یک برنامه نویس وب به مهاجرت به لینوکس فکر کنه ، حالا چه برسه به اینکه بخواد مهاجرت کنه. اگه کسی تا حالا چیزی را خلق کرده باشه و در‌واقع پدید آور باشه یک موضوعی خیلی اون را اذیت میکنه و اون موضوع چیزی نیست جز اینکه حالا چطور مانع از سوء استفاده سودجویان از محصول ، پدیده یا در زمینه کاری خودمون همون نرم‌افزار بشه ؟!

مخصوصاً وقتی توی کشوری زندگی میکنی که قوانین درست و حسابی در حمایت از پدید آورنده یا همون قوانین کپی رایت نداره یا اگر هم داره ، ضمانت اجرایی سهل و اصولی براش وجود نداره. برای مردمش هم که از صبح تا شب قوانین کپی رایت را نقض میکنند حالا نقض قانون کپی رایت در مورد نرم‌افزار ساده من و شما اصلاً موضوع قابل تاملی نیست !!! خوب باید چه کار کرد ؟ مگه نه اینکه بهتره برای تغییر هر چیزی توی فرهنگ و رفتارمون از خودمون شروع کنیم ؟ قطعاً همینه. پس بهتره من که انتظار دارم بقیه کپی رایت را در مورد نرم‌افزار من رعایت کنند من هم کپی رایت را حداقل در زمینه کاری خودم رعایت کنم و کم کم با بسط دادنش به موضوعات دیگه بطور کلی قوانین رعایت از حقوق پدید آورنده را عملاً به رسمیت بشناسم.

اولین سؤال این خواهد بود که من توی کارم از چه نرم‌افزار هایی استفاده میکنم ؟ آیا کپی رایت را در مورد اونها رعایت میکنم یا از نسخه‌های کرک شده استفاده میکنم؟ جواب سؤال متأسفانه عدم رعایت کپی رایت هستش ! از ویندوز گرفته تا فتوشاپ و Dream Weaver یا Zend Studio ! اما خریدن این نرم‌افزار ها خیلی پر هزینه هستش و من اگه بخوام هزینه این‌ها را بدم و هر سال هم Upgrade و این حرفا که دیگه …

علاوه بر موضوع رعایت کپی رایت ،‌ همه سرویس دهنده هایی که سایت‌ها و نرم‌افزار های من روشون کار میکنند لینوکس هستند و چه بسا زمانی نیاز پیدا بشه که یک سرویس دهنده مجازی یا Dedicated برای یک وب سایت در نظر بگیرم. اونوقت چطور باید این سیستم عامل را مدیریت کنم ؟ این موضوع هم جای سؤال داره که آیا از سیستم عاملی که نرم‌افزار من در بستر اون اجرا میشه اطلاعات کاملی دارم و نهایت استفاده را از قابلیت هاش می‌برم ؟

مگر نه اینکه PHP از نهضت Open Source هست و من کاملاً به Net. ترجیحش دادم ؟ مگر نه اینکه Firefox و Apache و MySQL هم از همین نهضت هستند و من به Internet Explorer و IIS و MSSQL ترجیحشون دادم ؟ پس لینوکس هم به عنوان سیستم عامل Open Source باید حرف‌هایی برای گفتن داشته باشه. همین تفکرات و سؤالات ، هر برنامه نویسی وبی را علاقه‌مند به کسب تجربه و آشنایی با لینوکس میکنه.من در پست های آینده وب لاگ موضوع مهاجرت به لینوکس را ادامه میدهم و تجاربی که در راه این مهاجرت به دست آوردم را در اختیار خوانندگان قرار میدهم.

برای خواندن دومین بخش از مهاجرت به لینوکس کلیک کنید.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *