گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

مهاجرت به لینوکس | کدام توزیع ؟

بدون دیدگاه

پیرو نوشته‌ای که با عنوان «چرا یک برنامه نویس وب باید به مهاجرت به لینوکس فکر کنه ؟» منتشر کردم. در دومین قدم و پس از اینکه تصمیم به این مهاجرت گرفتیم باید سیستم عامل مبتنی بر لینوکس را نصب کنیم. شاید بعضی بپرسند چرا میگین «مبتنی‌؟» خوب من نمیخوام خیلی حاشیه برم و کافیه بدونین که لینوکس در‌ واقع یک کرنل هست که در کنار یکسری ابزار و نرم‌افزار با همدیگه یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس را شکل میدهند. سعی میکنم در آینده در مورد لینوکس و این ابزار ها و نرم‌افزار ها بیشتر توضیح بدم اما حالا بپردازیم به ادامه بحثمون.

به این سیستم عامل های متنوعی که تولید می‌شوند اصطلاحاً Distro یا توزیع میگن. توزیع‌ها خیلی خیلی متنوع هستند اما بسیاری از اونها هم خانواده هستند مثل فدورا (Fedora) که از خانواده Red Hat هست یا اوبونتو و مینت که از خانواده Debian هستند (توجه کنین که خود Red Hat و Debian هم توزیع هستند). یکی از کارهایی که اشتباهه و من ازش خوشم نمیاد تعصب بی خودی روی ابزار هایی هست که ما چون خودمون دوستشون داریم و ازشون استفاده میکنیم پس از بقیه بهتر هستند. اما چون شما دارین نوشته‌های من را دنبال میکنید پس من از تجربه خودم میگم و یادتون باشه وقتی به آشنایی نسبی با توزیع معرفی شده توسط من رسیدیدن حتماً توزیع‌های دیگه را امتحان کنید.

من با توجه به تحقیقاتی که خودم انجام دادم متوجه شدم کلاً کار با خانواده Debian راحت تره و دو تا از محبوب‌ترین توزیع‌ها یعنی Ubuntu و Mint هم از همین خانواده هستند و فقط به خاطر پشتیبانی بیشتری که احساس کردم در مورد Ubuntu وجود داره و انجمن بسیار خوبی هم به فارسی برای علاقه مندانش هست Ubuntu را انتخاب کردم.

شما میتونید آخرین توزیع را از سایت اوبونتو دانلود کنین و بدون اینکه نصبش کنین با Burn کردنش روی CD (معمولاً در فرمت iso هست) به صورت Live CD با گذاشتنش توی CD Rom و ریست کردن سیستمتون امتحانش کنین.

در سومین مرحله از مهاجرت به لینوکس به صورت کامل نصب اوبونتو را در کنار ویندوز آموزش خواهم داد.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *