گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

مهاجرت به لینوکس | نصب و راه اندازی سرویس های مورد نیاز یا همون LAMP

4 دیدگاه‌ها

پیرو نوشته‌ای که با عنوان «مهاجرت به لینوکس | اوبونتو در کنار ویندوز» منتشر کردم. در چهارمین مرحله و پس از نصب سیستم عامل حالا نوبت میرسه به اینکه سرویس های مورد نیاز یک برنامه نویس وب را نصب کنیم. این سرویس ها شامل سرویس دهنده وب یعنی Apache ، زبان برنامه نویسی سمت وب یعنی PHP و پایگاه داده MySQL می‌شود که روش نصب هر کدام را توضیح می دهم.

قبل از شروع به نصب سرویس های مورد نیاز باز هم یاد آوری می‌کنم که بهتره ابتدا در مورد سیستم عامل جدید یعنی Ubuntu Linux آشنایی متوسطی پیدا کنید تا بتونین دستورات را اجرا کنین و فایل‌های تنظیمات را ویرایش و کار های مرتبط را انجام بدین. بهتره عجله نکنید و چند هفته‌ای را برای یادگیری سیستم عامل جدید وقت بگذارید. همیشه میتونین سؤالات خودتون را توی انجمن فارسی کاربران اوبونتو بپرسین تا دوستان من و شاید خود من در اون انجمن شما را راهنمایی کنن.

Apache
توی لینوکس سرویس دهنده های زیادی هست که میشه نصب کرد ولی من Apache را ترجیح میدم و نصب و راه اندازی Apache را توضیح میدم. برای نصب Apache توی Ubuntu و پس از زدن Ctrl + Alt + T و نمایان شدن ترمینال میزنیم :

sudo apt-get install apache2

ممکنه در زمان نصب یک Wizard ازتون سؤالاتی در مورد domain یا port یا هر تنظیماتی بپرسه که میتونید مقادیر پیش‌فرض را قبول کنین و یا اگه میدونین دارین چیکار میکنین اونها را مطابق خواسته خودتون تغییر بدین. بعد از نصب Apache اگه توی آدرس مرورگر خودتون (ترجیحاً Firefox ;)) بزنین http://localhost صفحه پیش‌فرض Apache را مشاهده میکنین که نوشته !It Works. مسیر پیش‌فرض Apache برای این وب سایت هم var/www/ هستش و میتونین فایل‌های html یا php و … را توی این پوشه بریزین دقیقاً مثل زمانی که فایل‌ها را از طریق FTP به وب سایت منتقل میکنین.

توجه : Apache نرم‌افزار بسیار قدرتمندی هستش و تنظیمات و امکانات بسیاری داره ، توی این پست مجال توضیح نیست و من به مرور زمان مطالب مرتبط با Apache مثل نحوه ساخت Virtual Host ،‌ تنظیمات مربوط به پیکربندی و … را توی پست های جداگانه خواهم نوشت.

PHP
پس از نصب Apache حالا باید PHP را نصب کنیم و این کار را با دستور زیر انجام میدیم :

sudo apt-get install php5 php5-mysql

بعد از نصب بر خلاف ویندوز که باید Apache را برای استفاده از PHP تنظیم میکردیم نیازی به هیچ تنظیماتی نیست و فقط کافیه سرویس Apache را با دستور زیر Reset کنید :

sudo service apache2 raload

حالا اگه یک فایل php در مسیر var/www/ بسازین و توش بنویسین ;()phpinfo و به نام phpinfo.php ذخیرش کنید و به آدرس http://localhost/phpinfo.php برین میتونید تمام تنظیمات و اطلاعات مرتبط با php را ببینین و مطمئن بشین همه چیز درست کار میکنه. آدرس فایل php.ini بارگزاری شده را هم میتونید ببینید و اگه نیاز هست تغییرات لازم را توش اعمال کنید. (فقط یادتون نره باید apache را rest کنید)

توجه : php دارای extension های زیادی هست مثل gd یا mcrypt یا pdo ،‌ ما در زمان نصب php5-mysql که یک extension برای ارتباط از طریق php با mysql هست را نصب کردیم. شما میتونید extension های دیگری را بر اساس نیازتون نصب کنین. برای پیدا کردن extension مورد نظر توی repo ها از دستور زیر استفاده کنید :

sudo apt-cache search php5-

MySQL
برای نصب پایگاه داده MySQL از دستور زیر استفاده میکنیم :

sudo apt-get install mysql-server

در فرآیند نصب ، گذرواژه ای که برای root در نظر میگیرین را حتماً به خاطر بسپارید تا در زمان استفاده مشکلی براتون پیش نیاد.

خوب بالاخره ما LAMP یا همون Linux, Apache, MySQL, PHP را نصب کردیم و میتونیم شروع به برنامه نویسی تحت وب کنیم. در پست بعدی مهاجرت به لینوکس ، به معرفی نرم‌افزار های جایگزین و مورد نیاز در برنامه نویسی وب و توسعه وب سایت‌ها می پردازم.



برچسب‌ها:

  1. itpt گفت:

    ممنون بابت پستون
    متاسفانه من نمی تونم از طریق دستور زیر
    yum install phpMyAdmin
    را نصب کنم ایا راه دیگری به غیر از استفاده از دستور یام وجود دارد؟

    1. یونیک مدیر گفت:

      خوب میتونید فایل های پروژه PhpMyAdmin را از سایتش بگیرین و خودتون دستی Config و راه اندازی کنید.

  2. Navid گفت:

    سلام من نمیتونم هیچ کاری توی مسیر var/www انجام بدم
    نه newfolder و نه Copy/Paste

    1. یونیک مدیر گفت:

      مشکل شما از Permission هاتون هست. به عنوان کاربر root حتما میتونید هر کاری انجام بدین ! کافیه از sudo استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *