گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

مهاجرت به لینوکس | نرم‌افزار های مورد نیاز در توسعه وب

بدون دیدگاه

پیرو نوشته‌ای که با عنوان «مهاجرت به لینوکس | نصب و راه اندازی سرویس های مورد نیاز یا همون LAMP» منتشر کردم. در پنجمین و آخرین پست از نرم‌افزار های مشترک و جایگزینی که برای توسعه وب میتونید استفاده کنید خواهم گفت و این بحث را به پایان میبرم.

حالا که اوبونتو را نصب کردیم و سرویس های مورد نیاز برای توسعه وب را راه اندازی و پیکربندی کردیم حالا نیاز داریم برای ساخت وب سایت از ابزار های گرافیکی و محیط توسعه و کدنویسی استفاده کنیم. توی محیط ویندوز قطعاً برای طراحی وب از ابزار Adobe Photoshop استفاده میکنیم که در محیط لینوکس به صورت Native نمیشه ازش استفاده کرد مگر اینکه از ابزار Wine استفاده کنید که اصلاً توصیه نمیکنم.(Wine برنامه ای هست که امکان اجرای نرم‌افزار های ویندوزی را در لینوکس فراهم میکنه) به جای Adobe Photoshop میتونید از Gimp استفاده کنید. گیمپ قطعاً در قامت فوتوشاپ نیست ولی برای طراحی صفحات وب هیچ کم و کسری نداره و حتی یکسری قابلیت‌هایی داره که حداقل من توی فوتوشاپ نمیدونستم که شاید دلیلش دم دستی تر بودن ابزار گیمپ باشه.

برای کدنویسی توی محیط ویندوز ابزار بسیار زیادی هست که اکثر برنامه نویسان وب از ++Notepad و Adobe Dream Weaver یا Zend Studio استفاده میکنند. از بین این سه محیط توسعه وب فقط Zend Studio برای لینوکس موجود هست و میشه ازش استفاده کرد. اما Zend کپی رایت داره و من حاضر نیستم به صورت کرک شده ازش استفاده کنم. من در ویندوز از DreamWeaver استفاده میکردم و ادیتور های خیلی ساده زیاد برام جالب نبودند. بالاخره بعد از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدم که Eclipse PDT (در‌ واقع Eclipse ی برای PHP پیکربندی و بهینه شده) بهترین انتخاب هست و واقعاً هم ازش راضی هستم. البته Eclipse برای Java کار ها هم محیط توسعه معروفی هست و توی ویندوز هم خیلی ازش استفاده میشه ولی تجربه من بر میگرده به اوبونتو که بسیار هم خوب و روان بود.

برای تست کردن هم که هم مرورگر Firefox و هم Chrome روی لینوکس موجود هستند ولی من ترجیح میدم از فایرفاکس استفاده کنم. برای کروم درگیری‌هایی با IP ایران وجود داره که من کلاً از خیرش گذشتم.

امیدوارم این پنج مرحله مهاجرت به لینوکس که مخصوص برنامه نویسان وب نوشته شد (البته افراد متفرقه هم میتونند از مطالبش استفاده کنند) بتونه به مهاجرت شما همکار گرامی که این متن را میخونید کمک کنه و شاهد محبوب‌تر شدن روز افزون سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس بخصوص Ubuntu باشیم.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *