گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

چگونه پس از ۴ سال استفاده از لینوکس ، دیگران را به استفاده و مهاجرت به لینوکس تشویق میکنم ؟

3 دیدگاه‌ها

از اسفند ماه سال ۹۱ که با نصب اوبونتو در کنار ویندوز آروم آروم و در کمتر از چند ماه به کل به لینوکس مهاجرت کردم چهار سال و نیم میگذره و یکی از اتفاقاتی که من را خیلی خوشحال میکنه این هست که ببینم بر اثر تشویق و حمایت و پشتیبانی که برای دوستان خودم در انجمن‌های تخصصی برنامه نویسی انجام میدم ببینم کسی لینوکس را امتحان کرده و نظر مثبت داره و به فکر مهاجرت هم افتاده.

مهاجرت به لینوکس

توی این چند سال که دوستان را به مهاجرت به لینوکس تشویق کردم و بازخورد ها را دیدم متوجه شدم چقدر جامعه کاربری کامپیوتر با هم فرق دارن. مثلاً وقتی لینوکس را به یک نفر که استفاده خیلی خیلی معمولی در حد اینترنت گردی ، فیلم و موسیقی ، چت متنی و ویدئویی ، نوشتن اسناد متنی ساده داره و تعصب خاصی هم روی ویندوز نداره و از ویروسی شدن سیستم و کند شدنش و هزینه‌های نصب و راه‌اندازی چند ماه یکبار عصبانیه معرفی میکنم عین کلمه‌ای که میگه این هست که Wow چه عالی ! چون نیاز های اصلیش برطرف میشه و مشکلاتش هم دیگه وجود نداره.

اما اگه این معرفی به کسی باشه که از کامپیوتر حرفه ‌ای تر استفاده میکنه یکسری موضوعات هستند که سد راه می‌شوند و متقاعد کردن هم نه درسته و نه عملی !!! کلاً در این مواقع باید ببینم طرف چی میخواد. مثلاً همکار های خودم که در زمینه برنامه نویسی وب کار میکنند را میشه تا ۹۵ درصد قانع کرد و اون ۵ درصد هم بر میگرده به اینکه طرف با کامپیوترش بازی میکنه یا حوصله نداره بشینه کمی با Gimp کار کنه تا بفهمه در زمینه وب کارش را حل میکنه یا LibreOffice در حد کاری که ما ازش انتظار داریم کامله.

خلاصه اینکه معرفی لینوکس به متعصبین و کسانی که حاضر نیستند چیزی که توی لینوکس به دست میارن را با چیزی که توی ویندوز از دست میدن جایگزین کنند نتیجه‌ای نمیده. عموم مخالفین مهاجرت که قابل احترام هستند و به نظرم باید بچسبند به همون ویندوز ۳ دسته اند :

۱ – کسانی که اهل Game هستند و Steam هم راضیشون نمیکنه و قصد استفاده از کنسول های بازی و جایگزینیش با کامپیوتر هم ندارند.

۲ – کسانی که حاضر نیستند حتی نیمی از زمانی که صرف یادگیری ویندوز کردند را برای لینوکس صرف کنند و به همینکه نمیتونن کاری را به راحتی ویندوز انجام بدن ازش زده میشن.

۳ – کسانی که از نرم‌افزار های تخصصی منحصر به ویندوز استفاده میکنند و جایگزین مناسبی روی لینوکس براش وجود نداره یا احساس میکنن لینوکس ارزش جایگزینی و یادگیری یک نرم‌افزار معادل را نداره !!!

خیلی از اشخاص روی وب بودن که نوشته هاشون من را علاقه‌مند به استفاده از لینوکس کرد و همیشه ازشون متشکر هستم و خواهم بود. یکی از این دوستان جناب حسین زاده و وبلاگ خوبشون بود که اخیراً یک پست در مورد اینکه چرا دیگه لینوکس را دوست ندارن ! منتشر کردن و من به عنوان یک دنبال کننده وبلاگشون قصد دارم برخی عناوین جهت مراجعه دوباره به ویندوز را نقد کنم:

فقط کار کند !
راستش من متوجه نمیشم ، خود من به عنوان یکی از کاربران کوچک سیستم عامل لینوکس ۴ سال هست به صورت حرفه‌ای و تجاری از لینوکس برای کلیه کار های شخصی و شرکتی استفاده میکنم و تا حالا اتفاق نیفتاده لینوکس مشکل خاصی پیدا کنه. شاید کسی برامون فایل نرم‌افزار منحصر به ویندوز فرستاده باشه که با همون ویندوز کنار لینوکس یا توی VmWare تبدیل شده یا موضوع حل شده رفته و دلیل بزرگی برای بازگشت به ویندوز نبوده.

عدم سازگاری !
من نمیتونم در مورد سازمان ها و اینکه چرا از لینوکس استفاده نمیکنن نظر بدم توی این پست اما قطعاً اینکه گلستان با توجه به اینکه حتی روی ویندوز باید روی نسخه های خاصی از IE نمایش داده بشه دلیل بر عدم سازگاری نیست و کم‌سوادی عده‌ای را میرسونه که با هر هنری که دارن تونستند به صورت انحصاری محصولی که بد ساخته شده را بفروشن !!! خلاصه اینکه بنده هم با اداره ها در ارتباط هستم (البته سالی یکی دو بار و نه بیشتر) و گاهی نیاز میشه از ویندوز کناری سیستمم برای برخی کار‌هاشون استفاده کنم. اما بیش از ۹۰ درصد کار ها با همون لینوکس راه میفته و نیاز به ویندوز نداره ! در مورد نرم‌افزار های وطنی هم راستش مورد نبوده که شخصاً نیاز روزمره بهش داشته باشم و اگه برای کسی چنین نرم افزاری وجود داره خوب این مشکل ایشون میشه و نمیشه تعمیم داده به همه.

مسائل فنی
قطعاً هیچ‌کس این مطلب را رد نمیکنه که لینوکس در زمینه سخت‌افزار مشکلاتی داره که این مشکلات را من خیلی متوجه ذات سیستم‌عامل نمیبینم و متوجه این می‌بینم که شرکت های تولید کننده عموما بازار هدف را ویندوز قرار میدن و در خیلی از موارد از ارائه سورس درایور سخت‌افزار هم ممانعت میکنن و توسعه دهندگان توزیع‌های لینوکسی چاره‌ای جز نوشتن وصله پینه هایی برای حداقل کارکرد این سخت‌افزارها ندارند. اما اگه کاربر لینوکس باشی و علاقه‌مند به استفاده از لینوکس ، توی بازار هستند لپتاپ های خیلی خوبی که سازگاری کامل یا حداکثری با لینوکس دارند و میشه لپ‌تاپ را از این دسته انتخاب کرد تا از تولید کننده ای که فقط برای ویندوز تولید میکنه.

جامعه کاربری (البته با عنوان رفتارهای سخیف آمده است)
در این مورد قصد ساز مخالف زدن ندارم ! بله جامعه کاربری لینوکس چنگی به دل نمیزنه. رفتار های توی انجمن‌های لینوکسی و جوامع دورهمی هم سخیفه هم متوهمانه. اما در مقابل ، بچه‌های خیلی خوب هم هستند که اخلاق ۱۸۰ درجه‌ای با این طیف سخیف دارن که هم من میشناسمشون و هم جنابعالی.

ابطال برخی اعتقادها
راستش اینکه کسی چشم بسته و بی پس و پیش به چیزی اعتقاد داشته باشه به نظرم حماقت میاد. یعنی اینکه چون لینوکس داریم حتماً امنیت ۱۰۰ درصد هست خنده داره. اما لینوکس فلسفه‌اش در اجرای برنامه‌ها و دسترسی ها کلاً با ویندوز متفاوته و به نظرم همین باعث میشه بسیار امن تر از ویندوز باشه. اینکه به خاطر سورس باز بودن حفره های امنیتی کشف و گزارش می‌شوند دلیل نمیشه اعتقاد به امن بودن لینوکس ابطال بشه چون در مقابل کسی از در‌پشتیهای ویندوز و مشکلاتش حتی اگه وجود داشته باشه به دلیل بسته بودن سورس اصلاً آگاه نمیشه. در مقابل ویندوز همچنان بدون آنتی ویروس و فایروال و بدافزار شناس ها بسیار آسیب پذیره و باید متوجه باشین تنظیمات این نرم‌افزار ها هم غالباً به درستی انجام نمیشه و یا آنتی ویروس به روز نمیشه و خیلی موارد دیگه که باز هم امنیت ابتدایی را برای کاربر به وجود نمیاره ولی در مقابل این امنیت ابتدایی (حداقل ترین را میگم) قطعاً توی لینوکس وجود داره.

در پایان توصیه میکنم اگه لینوکس را تا حالا امتحان نکردین حتماً در کنار ویندوز نصب کنید و هر از گاهی وقت بگذارین براش تا بتونین ازش سر در بیارین و شاید یک روز کلاً مهاجرت کردین به لینوکس./



برچسب‌ها:

  1. علی آقا گفت:

    سلام. خوندم. خوب بود. منظورم از اینکه فقط کار کنه اینه که لازم به استفاده از ترفند و… نباشه. تو لینوکس خیلی بیشتر از ویندوز به چنین کارههایی احتیاج میشد.
    مشکل درایور را برخلاف نظر شما مشکل لینوکس میدونم. اینکه دیگر شرکتها برای لینوکس درایور تهیه نمیکنن به این دلیله که به خاطر جامعه کوچک کاربری (دسکتاپ نه سرور) صرفه نداره براشون.
    عدم سازگاری مثلا تو آفیس وجود داره با تمام پیشرفت ها نمی تواند کاملا با آفیس مایکروسافت هماهنگ باشه.
    جامعه کاربری رو قبول دارم. و تو وبلاگم هم همه را نگفته بودم.
    بحث امنیت را هم قبول دارم (تو وبلاگم هم گفته بودم) اما وقتی سرنوشت یک کمپانی بزرگ چند صد میلیارد دلاری به ویندوز و آفیس وابسته هست، بعیده با خز بازی و زد و بند اعتبار و شهرتش رو زیر سوال ببره و بیزینس بزرگ خودش رو نابود کنه. بنابراین به نظر من میکروسافت با وجود بسته بودن ویندوز خیلی بیشتر از امثال مثلا مینت یا سوزه یا حتی اوبونتو نگران امنیت محصولش باشه.

    1. یونیک مدیر گفت:

      راستش من خودم شخصا برای انجام کار های شسته رفته ای مثل نصب نرم افزار و بروزرسانی سیستم و اجرا برنامه ها و استفاده از اونها نیاز به ترفند نداشتم. اما مواقعی هست که یک مشکلی به وجود میاد و نیاز به جستجو و استفاده از ترمینال هست که شاید سالی یکی دو بار اتفاق بیفته یا اصلا نیفته. به هر حال باز هم متوجه ترفند نمیشم !!!

      راستش قبول که جامعه کاربری محدود هست اما این درایور ها و انتشارشون برای لینوکس کار شق القمری نیست ! یعنی مثلا شاید برای تیم کاریشون دو یا سه روز هم زمان نبره. حالا اگه هم نمیخوان میتونن به صورت سورس باز منتشر کنن. یا مثلا مگه وقتی Sony از FreeBSD برای PlayStation استفاده میکنه خودش میاد برای کارت گرافیکش Driver مینویسه !! خیلی بعیده. Nvidia یا ATI قطعا درایور را تولید و در اختیارش قرار میدن. میخوام بگم نمیشه همه چیز را گردن جامعه کاربری کوچیکتر لینوکس انداخت. الان Steam داره باز های Sponser شده مین شرکت ها را ارائه مده. چرا نباید به بازار کوچیک لینوکس و غیره توجه کنند !؟ خلاصه من کل مشکل را گردن لینوکس نمیدونم !

      موضوع سازگاری MS Office و Libre Office کاملا درسته. من هم مجبور میشم برخی مواقع با وجود اینکه خواهش میکنم از مشتری فایل ODF یا PDF بفرسته بالاخره برم توی ویندوز و فایل docx را باز کنم. اما به نظرم این نا سازگاری نرم افزاری باعث نمیشه من کلا بی خیال کل سیستم عامل لینوکس بشم. شاید اگه مغازه خدماتی کپی و این چیزا داشتم ویندوز استفاده میکردم یا با VMWare مشکل را حل میکردم.

      در مورد امنیت ، مایکروسافت هیچ اعتباری بهش نیست چون خیلی توی سیستم کاربر هاش داده کاوی میکنه خیلی فوضولی میکنه و فقط هم مشکل مایکروسافت نیست. کلا ساختار آسیب پذیر در مقابل ویروس ها و بد افزار ها توی ویندوز بلای جون شرکت ها هستش. من کم ندیدم که یک شرکت کل اطلاعاتش را به خاطر یک ویروس از دست داده در صورتی که اگه روی سیستم عامل لینوکس بود و بد افزاری هم روش میومد چون دسترسی root نداشت به داده ها هیچ آسیبی نمیتونست بزنه.

  2. سورنا گفت:

    اکثر مردم حوصله تجربه کردن یه چیز جدید رو ندارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *