گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

چرا زبان پایتون (Python) تا این اندازه محبوب شده ؟

12 دیدگاه‌ها

پایتون یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی همه منظوره برای نوشتن برنامه‌ها به صورت مستقل از سکو هست که توسط Guido van Rossum در سال ۱۹۸۹ نوشته شده. اگه در این چند سال اخیر محبوبیت زبان‌های برنامه نویسی را بررسی کنید متوجه محبوبیت روز افزون Python خواهید شد و من در این پُست قصد دارم تا دلایلی را برای این اقبال عمومی برنامه نویسان مطرح کنم:

محبوبیت پایتون

انتخاب مناسب برای شروع برنامه نویسی
اگر شما در رشته نرم‌افزار در دانشگاه‌های ایران درس خونده باشین در اولین درسی که مربوط به واحد برنامه نویسی هست معمولاً زبان C یا ++C و در موارد نادری هم Pascal تدریس میشه و این در حالی هست که در حال حاضر دانشگاه‌های مطرحی مانند MIT و UC Berkeley و به صورت گسترده‌تر ۸ تا از ۱۰ دپارتمان مطرح رشته نرم‌افزار در آمریکا از زبان Python برای یادگیری دانشجویان تازه وارد استفاده میکنند و بر اساس بیانیه ACM یا همون Association For Computer Machinery در حال حاضر پایتون جایگاه Java را در معرفی علوم کامپیوتر و برنامه نویسان در مدرسه‌ها تسخیر کرده است. مهمترین دلیل این اقبال Syntax منظم و تمیز و خوانا در کنار آسان بودن زبان Python است.

پایتون زبان کارآمدی است
در دنیای امروز که اغلب شرکت ها با اطلاعات حجیم یا همون Big Data روبرو هستند پایتون قابلیتی داره که اون را از بقیه زبان‌ها متمایز میکنه و این قابلیت همون Generator ها هستند که امکان استفاده در Function ها و Expression ها را دارند و مثلاً زمانی که در حال بررسی یک لیست در حلقه هستیم با استفاده از این قابلیت در هر لحظه یک مورد از لیست مورد نیاز هست در حالی که در زبان‌های دیگر کل لیست مورد نیاز هست و این قابلیت باعث استفاده بهینه از حافظه و سرعت بالای کل فرآیند خواهد شد.

پایتون پر سرعت است
همونطور که میدونید زبان‌های اسکریپتی که نیاز به مفسر دارند خیلی کند هستند و من قصدم از اینکه میگم پایتون سریع هست در قیاس با زبان‌های کامپایل شده مانند C نیست ولی با توجه به بهینه شدن زبان پایتون در چند سال اخیر برای سرعت بیشتر و پروژه هایی مانند PyPy و Numba قطعاً پایتون گزینه مناسبی برای محاسبات کامپیوتری سنگین است.

پایتون فقط پایتون نیست
خیلی‌ها اعتقاد دارند که پایتون یک زبان نیست بلکه توصیفی از یک زبان هست که در‌ واقع منظور این هست که پایتون در مسیرها و شیوه‌های مختلفی میتونه نقش ایفا کنه مثلاً CPython که به زبان C نوشته شده قابلیت تعامل با کد های نوشته شده با C یا تعامل به صورت Wrapper بر روی کتابخانه‌های نوشته شده با C را داره. یا مثلاً Jython که عمیقاً قابلیت تعامل با کد های جاوا را داره یا Iron Python که قابلیت کار کردن با #C و Net. را داراست. یا حتی PyObjc که امکان نوشتن کد پایتون و استفاده از ابزارهای Objective C را فراهم میکنه یا Pyjs که امکان کامپایل پایتون به Javascript را میده.

پایتون در حال حاضر توسط گوگل ،‌موزیلا ، دیزنی و بسیاری از شرکت ها ، دانشگاه‌ها ، آزمایشگاه‌ها و … داره استفاده میشه و آینده بسیاری روشنی در پیش رو داره.



برچسب‌ها:

  1. 963852 گفت:

    سلام . من از حرفا وتاپیکاتون توی برنامه نویس به شدت خوشم اومده . رو لینوکس خیلی تعصب دارید . من خودمم راغب شدم ازش بیشتر بدونم و حتی اگه میتونم امتحانش کنم . من تازه وارد دنیای کامپیوتر شدم دارم یه سایت با php مینویسم کمک می کنید؟

    1. یونیک گفت:

      شما لطف دارین.
      من تعصب روی چیزی ندارم بلکه از مزایای لینوکس نسبت به ویندوز گفتم و ازش حمایت کردم
      نمیدونم در چه موردی میتونم کمک کنم اما هر سوالی داشتین میتونین توی انجمن برنامه نویس مطرح کنین تا همه دوستان از جمله بنده بتونیم گره از مشکلاتتون باز کنیم.

      موفق باشین

      1. 963852 گفت:

        سلام .
        ممنون .
        من تو برنامه نویس هر سوالی میپرسم ازش میگذرن (تعداد مشاهده بالاست ولی تعداد پاسخ ها صفر تا هشت)جوابمو نمیدن تصمیم گرفتم دیگه سوال نپرسم . چون همه مهندس هستن فکر می کنن باید همه بحث ها وسوال ها هم پیچیده و خیلی سطح بالا باشه تا تاپیک بذارن که ماهم بله . اون شب بهم میگن چرا متوجه نمیشی خب من تا حالا نه کلاس رفتم نه میدونستم که php چیه الان دو هفته است که شروع کردم و( این راهو ادامه میدم).تو درس هامونم که نداریم مهندس هم که نشدم پس باید از کی بپرسم سوالامو . باید این انجمن برنامه نویس مخصوص کسانی باشه که همه چی تمومن. که فقط مشکلات خودشون رو حل وفصل کنن.درسته؟؟
        خیلی ناراحت شدم .
        واقعا همینجا از شما و از همه بچه های انجمن معذرت میخوام .
        در ضمن من عذر میخوام که پیام هام با موضوع واردشده همخوانی نداشت.

      2. یونیک گفت:

        خوب ، بالاخره پیامتون را پیدا کردم ، مشکل از اون افزونه نبود.
        اولا اینکه دلیلی برای ناراحتی وجود ندارم. یه زمانی اصلا انجمن های فارسی به این شکل نبود و من و امثال من توی انجمن های انگلیسی و خیلی دست و پا شکسته و تحقیر زبانمون توسط دیگران سوالاتمون را میپرسیدیم و بی خیال هم نمیشدیم. دلخور هم نمیشدیم.

        قبول کنید مدیر انجمن و بچه هایی که سابقه زیادی توی انجمن برنامه نویس دارند مشغله کاریشون زیاده و همین که انجمن را سر پا نگه میدارند خیلیه. باز هم مگیم که نمیدونم سوال شما چی بوده و در چه رابطه ای بوده یا اصلا کدوم قسمت بوده !؟ چون خودم توی انجمن اصلی PHP فعالیت میکنم و نه در انجمن های زیر مجموعه یا حاشیه ای. موضوع هم کلاس گذاشتن نیست. من برخی مواقع با وجود اینکه میتونم سوالی را پاسخ بدم اجازه میدم دوستان دیگه هم مشارکت کنند.

        بچه های خیلی با سوادی توی انجمن هستند که اگه روی قلتک بیفتن خیلی بهتر از من و امثال من میتونند به دوستانشون کمک کنند. در کل امیدوارم به جای دلخوری فعالیتتون و همینطور مطالعتون را بیشتر کنید.

        موفق باشین

  2. sa-developer گفت:

    من فکر میکردم جاوا باید اول باشه، جالبه 🙂

    1. mincraft گفت:

      به نظر من نه پایتون اول باشه چون اینستگرام ویوتیوب وسایت وبرنامه های بزرگ را میسازند الان من با یک سال برنامه نویسی با پایتون تونستم یک درامد عالیکسب کنم با اینکه سنم ۱۴سالم هست

  3. مدیران گفت:

    قابلیت های جالبی داره این زبان
    بیشتر سایتهای بزرگی مثل یاهو و موتور جستجوی گوگل از این زبان استفاده میکنند.

  4. پایتون این نمودار را تا الان نیز حفظ کرده، و نشون میده که داره پرکاربرد تر میشه

    حتی در نمودار جدید IEEE یک رتبه صعود کرده و به جایگاه سوم رسیده است!
    http://spectrum.ieee.org/computing/software/the-2016-top-programming-languages
    پس پیش به سوی پایتون 🙂

  5. سلام ممنونم مطلب بسیار عالی بود

  6. پیمان گفت:

    سلام….ببخشید من میخواستم بدونم زبون برنامه نویسی مورد علاقه ی خود شما چیه؟؟

    1. یونیک مدیر گفت:

      من در حال حاضر PHP و Javascript (هم کلاینت و هم سرور) کار میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *