گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

نقدی بر طراحی واکنش گرا (Responsive)

بدون دیدگاه

من شاید در مورد خیلی از مباحث وب با بسیاری از همکاران هم اندیش نباشم اما عموما اهل ساز مخالف نیستم و کاری را انجام میدم که به نظرم درسته. اما داستان طراحی واکنش گرا دیگه داره از حد و اندازه خودش فراتر میره و دوستان و همکاران زیادی جوگیر شده اند.

طراحی واکنش گرا

ابتدا میخواستم در مورد نقاط ضعف و در مذمت واکنش گرایی بنویسم اما به نظرم اومد شاید اصل قضیه برای خواننده روشن نشه و فکر کنه مثلاً چون من طرح Responsive دوست ندارم یا در پیاده‌سازی چنین طرحی ناتوان هستم ازش بد میگم. پس تصمیم گرفتم کلاً وارد جزئیات اصول طراحی و نکات مرتبط با اون نشم و بحث را ببرم روی مفهوم و اینکه اصلاً طراحی واکنش گرا چیه ؟! چرا انقدر حرف ازش زیاده !؟ و آیا انقدر که روش تمرکز میشه اهمیت داره !؟ و نظر من چیه ؟!

طراحی واکنش گرا چیه ؟!
واکنش گرا به نوعی از طراحی میگن که تجربه بهینه در نمایش ،‌ برقراری ارتباط (کنش متقابل یا همون Intercation) و پیمایش سایت را در دستگاه‌های مختلف با ابعاد و رزولوشن های متفاوت در اختیار کاربر قرار بده.

تکنیک اصلی در پیاده‌سازی چنین طرح هایی استفاده از Media Query ها در CSS3 ، استفاده از Layout های شناور و عکس‌های Resize شده و Flexible و … هستش. پس اگه شما با تشخیص نوع دستگاه بخش‌هایی را اضافه و حذف میکنید یا محتوا را کلاً تغییر میدین دیگه توی مبحث واکنش گرایی از نظر من قرار نمیگیرین و شما دارین دو نسخه کامپیوتر و گوشی – تبلتی از سایت را طراحی میکنید. (خودمون را گول نزنیم‌!)

چرا انقدر حرف ازش زیاده !؟
از سال ۲۰۰۹ شاهد رشد فزاینده استفاده از گوشی های هوشمند و تبلت ها در سراسر جهان بودیم که البته این موج در سال‌ ۲۰۱۳ به ایران رسید. با ارائه اینترنت 3G و 4G در یکی دو سال اخیر و اضافه شدن خیل عظیمی از کاربران غیر تخصصی کامپیوتر که عموما یا به دلیل سن و سال در حیطه کامپیوتری ها نبودن یا تفریحی از کامپیوتر استفاده میکردن و به همراه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی موبایل بیشتر وقتشون را با گوشی و تبلت سر و کلمه میزنن باعث شده تا استفاده از اینترنت و وب سایت‌های اینترنتی در بین مردم نفوذ بیشتری پیدا کنه.

وقتی حرف از گوشی و تبلت وسط بیاد بحث واکنش گرایی هم داغ میشه و اشخاص و شرکت های طراحی وب خواسته یا ناخواسته مجبور میشن در موردش حرف بزنن و بازاریابی کنن.

آیا انقدر که روش تمرکز میشه اهمیت داره !؟
جواب این سؤال به دو موضوع بر میگرده :
۱ -چند درصد از مخاطبین سایت از گوشی و تبلت برای نمایش وب سایت ما استفاده میکنن که به نظر من اگر این عدد کمتر از ۲۵ درصد باشه واقعاً توجیه اقتصادی نداره !

۲ – آیا طراحی واکنش گرا بهترین انتخاب برای عرضه خدمات و محصولات ما بر روی دو بستر کامپیوتر و گوشی موبایل هست یا به طور کلی باید نسخه متفاوتی که کاملاً برای موبایل بهینه شده در کنار نسخه کامپیوتری داشت ؟!

و نظر من چیه ؟!
من پروژه ها را به دو نوع کوچیک و پیچیده تقسیم میکنم. پروژه های کوچیک عموما طرح های ساده و جم و جور دارن و طراحی واکنش گرای اونها نه زحمتی داره و نه برای بازدید کننده تجربه کاربری بدی به همراه داره. اما پروژه های بزرگ و پیچیده که محتوای زیادی توی اون ها تولید میشه و برای رابط کاربری اونها به خاطر اهمیتی که تجربه کاربری داره به صورت جداگانه برنامه‌ریزی میشه قطعاً طراحی واکنش گرا را انتخاب نمیکنم و برای پشتیبانی از موبایل و دستگاه‌های کوچیکتر نسخه بهینه این دستگاه‌ها را در قالب وب یا نرم‌افزار مختص به اون ها پیشنهاد میکنم .



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *