گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

نصب و حذف برنامه ها در Ubuntu

بدون دیدگاه

معمولاً خیلی‌ها که در Ubuntu تازه کار هستند برنامه‌ها را از Software Center نصب و حذف میکنند و شاید خیلی در مورد دستورات نصب و حذف برنامه‌ها یا پکیج ها نمیدونند. اما مواقعی پیش میاد که ما میخوایم برنامه‌ها را با دستوارت نصب یا حذف کنیم که از apt یا Advanced Package Tool استفاده میکنیم ، توی این پست از دو تا دستور این پکیج یعنی apt-cache و apt-get استفاده میکنیم.

Ubuntu و دیگر توزیع‌های لینوکسی از Repository ها یا مخازن برای نگهداری برنامه‌ها و در اشتراک گذاری اونها برای کاربران استفاده میکنند. نمیخواهم در مورد مخازن صحبت کنم ولی مثلاً اگه بخواهیم توی مخازنی که سیستم ما میشناسه دنبال برنامه یا package ی بگردیم از دستور زیر استفاده میکنیم :

apt-cache search [regex]

مثلاً میشه دنبال پکیج های مرتبط با php گشت :

apt-cache search php

حالا که پکیج مورد نظر را پیدا کردیم و میخوایم نصبش کنیم از دستور apt-get استفاده میکنیم :

apt-get install [package name]

پس جستجوی پکیج ها و نصبشون اصلاً کار سختی نیست. اما ممکنه پس از مدتی بخواهیم پکیجی را حذف کنیم. این را باید بدونیم که هر پکیجی شامل سه وابستگی هست ، خودش ، فایل‌های تنظیمات یا همون config و dependency ها یا پکیج های وابسته. پس ما دستوری نیاز داریم که خود پکیج و تنظیماتش را حذف کنه و dependency های اضافه نصب شده یا همون Orphaned Package ها را هم حذف کنه. شما با این دستور میتونید این کار را انجام بدین :

sudo apt-get --purge autoremove [package name]

این اطلاعات برای کسی که در جستجوی این مطلب باشه مفید هست ولی باید در مورد دستورات بیشتر بخونید تا بتونین در جای درست ازشون استفاده کنین. همیشه از دستور man برای اطلاعات بیشتر در مورد دستورات استفاده کنید.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *