گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

محاسبه تعداد پیامک فارسی و انگلیسی بر حسب تعداد کاراکتر ارسالی

بدون دیدگاه

امروز روز ضرر کوچیک مالی بود اون هم به دلیل ندونستن ! من توی کار کردن یک قانون مهم دارم و اون اینه که اشتباهت را بپذیر حالا در مقابل هر کسی حتی آبدارچی یا نگهبان زحمتکشی که برای تو یا توی محیط کاری تو کار میکنه. منشی یکی از مشتری‌ها امروز تماس گرفت که چرا ما سه روز پیش فلان تعداد پیامک شارژ کردیم و بر حسب محاسبات من باید یک سوم ازش باقی مونده باشه.
بعد از کمی بررسی متوجه شدم که برنامه من تعداد پیامک بر اساس کاراکتر را درست نشون نمیده. در‌ واقع برنامه من ۱۴۰ کاراکتر پیامک را تقسیم بر ۷۰ کرده و گفته این دو تا پیامک میشه که بر اساس پروتوکلی که امروز باهاش آشنا شدم کاملاً غلطه و ۳ تا پیامک حساب میشه.

این پروتوکل را توضیح میدم تا برنامه نویسانی که این نوشته را میخونند از این اشتباه با خبر بشوند و مثل من ضرر نکنند.

اول توضیح بدم که هر پیامک از ۱۴۰ بایت تشکیل شده که پیامک های انگلیسی ۷ بیتی یعنی میتونه شامل ۱۶۰ کاراکتر (حتماً میدونین که space هم کاراکتر حساب میشه!) و پیامک های فارسی ۱۶ بیتی که میتونه شامل ۷۰ کاراکتر باشه. حالا زمانی که یک پیامک از این تعداد بایت تجاوز کنه علاوه بر اون ۱۴۰ بایت برای هر پیامک بایستی یک بخش به نام UDH به ابتدای هر بخش اضافه بشه تا مشخص کننده توالی پیامک ها باشه. این UDH دو استاندارد داره که یکی ۵ بایتی + یک بایت برای Reference Number و دیگری ۶ بایت + ۲ بایت برای Reference Number است. و شما باید بپرسین که ارائه دهنده خدمات پیامک انبوه شما از کدومش استفاده میکنه. در مورد مربوط به من ، اون شرکت داشت از مدل ۵ +‌ ۱ که نهایتاً ۶ بایت میشه استفاده میکرد.

من هم زیاد با این محاسبات ریاضی حال نمیکنم و نتیجه اینکه برای پیامک فارسی چند تایی ، پیامک اول ۷۰ کاراکتر ، پیامک دوم ۶۴ کاراکتر و پیامک سوم ۶۷ کاراکتر میشه ارسال کرد. در مورد صورت مسأله من مشکل این بود که پیامک دو تایی میتونه ماکسیمم ۱۳۴ کاراکتر بشه ولی من داشتم ۱۴۰ کاراکتر ارسال میکردم که سه تایی خواهد شد.

در مورد پیامک های انگلیسی هم پیامک اول ۱۶۰ کاراکتر ، پیامک دومی ۱۴۵ کاراکتر و سومی هم ۱۵۶ کاراکتر میتونه باشه. فراموش نکنین که این‌ها را باید با هم جمع بزنین یعنی پیامک دوتایی انگلیسی میتونه ماکسیمم ۳۰۴ کاراکتر باشه و سه تایی ماکسیمم ۴۶۰ کاراکتر !



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *