گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

فیلم ضعیف «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی

1 دیدگاه

وقتی اسم از اصغر فرهادی میاد انتظار ها خیلی میره بالا ، فرهادی در مقام کارگردان همیشه فیلم خوب ارائه داده از اولین کارش یعنی رقص در غبار بگیر تا شهر زیبا ،‌ چهارشنبه سوری ،‌ درباره الی و جدایی نادر از سیمین. حتی گذشته هم میشه جزو کارهای بسیار خوبش طبقه بندی کرد اما فروشنده به هیچ وجه !!!

من خودم توی بهار سال جاری به خاطر دریافت جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد فیلم فروشنده توی جشنواره کن بسیار خرسند و مشتاق به دیدن فیلم بودم ولی به دلیل مشغله زیاد اصلاً نتونستم برم سینِما که کار را ببینم. بالاخره هفته گذشته فیلم به سینمای خانگی اومد و همون شب فیلم را دیدم.

فیلم تا زمانی که حادثه و اتفاق اصلیش صورت میگیره خیلی آروم و تئاتری جلو میره و حوصله بیننده حسابی سر میره. در ادامه و اوج فیلم هم روایت داستان خیلی پیش پا افتاده هستش. خیلی تکراری با یک معمای مسخره و بعدش انتقام مسخره تر در سکانس آخر. بازی‌ها هم خیلی فاجعه هستند ، ترانه علیدوستی که اصلاً صفر ، شهاب حسینی هم خیلی خاص نیست و لیاقت کن نداره ! فیلمنامه هم آبکی و تکراری هست.

حالا اگه یکسری میشینن فلسفه بافی میکنند و سعی دارند افتضاح را جمع کنند من کاری ندارم. به عنوان یک طرفدار سینمای فرهادی و نه در قامت شخصیتی به نام فراستی (که شاید این کار را پسندیده باشه و من ندونم !) این فیلم ضعیف ترین کار در کارنامه درخشان فرهادی هستش.

حق ابد و یک روز برای معرفی و دیده شدن در گلدن گلوب و اسکار خورده شد و حیف اندر حیف ! حتی اگه کوته بینانه توی همه ردش میکردند به حمایت مشکوک از این اثر مزخرف شرف داشت.

پی نوشت : فیلم امشب یعنی ۵ بهمن توی Oscar نامزد شد و خبر خوبی برای سینمای ایران هست اگرچه نظر منفی من را نسبت به فیلم عوض نمیکنه ! اما به هر حال به اصغر فرهادی و دست اندر کاران سینمای ایران تبریک میگم.

پی نوشت :‌ خوب بالاخره فیلم توی وضعیت مخالفت عمومی در آمریکا با ترامپ و در قالب یک شب اسکار تمام سیاسی جایزه گرفت ولی چیزی از ارزش فرهادی برای سینمای ایران کم نمیکنه و باید بهشون تبریک گفت.



برچسب‌ها:

  1. محمدرضا گفت:

    کاملا قبول دارم که از اضغر فرهادی انتظار نمی‌رفت … من زیاد کارهای آقای فرهادی رو دنبال نمی کردم ولی باید گفت که خیلی از «جدایی نادر از سیمین» ضعیف تر بود … با این حال اثر بی ارزشی هم نمیدونمش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *