گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

فریز (Freeze) شدن یا هنگ (Hang) کردن اوبونتو (Ubuntu)

21 دیدگاه‌ها

یکی از موضوعاتی که کاربران لینوکس همیشه تبلیغ میکنند این هست که Linux مثل ویندوز هنگ نمیکنه و فریز نمیشه. اما وقتی شما از لینوکس استفاده میکنید متوجه میشین که مثلاً برنامه‌ای که داشتین باهاش کار میکردین از کار افتاد یا علاوه بر از کار افتادن برنامه ، Launcher یا همون نوار ابزار Desktop هم جواب نمیده و فقط Mouse کار میکنه و یا فقط keyboard کار میکنه یا در حالتی که تا حالا برای من توی لینوکس پیش نیومده کلاً سیستم هنگ کرده ! در اکثر موارد غیر از مورد آخر میشه سیستم را به حالت فعال و سلامت بر گردوند چون بر خلاف ویندوز در اینجا خود سیستم عامل هنگ نکرده و یک یا چند برنامه براشون مشکل پیش اومده و سیستم عامل دستورات ما را اجرا میکنه.

حالا میخوام توضیح بدم برای هر کدوم از این حالت‌ها توی ubuntu چیکار کنیم :

از کار افتادن پنجره برنامه‌ای که باهاش کار میکنیم
در این حالت اول از علامت X روی پنجره استفاده کنید که در بهترین نتیجه خود Ubuntu یک پیام مبنی بر Force Quit میده و با کلیک بر روی اون برنامه بسته میشه. اگه نتیجه نداد باید از دستورات ترمینال استفاده کنیم. در این حالت با استفاده از Ctrl+Alt+T ترمینال را باز میکنیم و با استفاده از دستور top شماره proccess id برنامه مورد نظر را پیدا میکنیم و با دستور :

kill [process id] 

برنامه را متوقف میکنیم در صورت عدم موفقیت از دستور زیر استفاده کنید :

kill -HUP [process id]

و در صورت عدم بسته شدن از دستور :

kill -9 [process id]

استفاده کنید.

از کار افتادن desktop و کار کردن کیبورد
در این حالت یک یا چند برنامه با استفاده از cpu و ram بالا باعث از کار افتادن رابط کاربری شده‌اند که با زدن کلید Ctrl+Alt+F1 (و Login در صوت لزوم) میتونیم با دستور top همه proccess ها را ببینیم و proccess هایی که استفاده زیادی از منابع میکنند را با همون دستورات kill از بین ببریم. ولی اگه باز هم نتیجه نداد با دستور زیر به صفحه Login بر میگردیم :

sudo service lightdm restart 

از کار افتادن همه چیز از جمله Keyboard
در این حالت کلید های زیر را پشت سر هم میزنیم :

Alt + SysReq(PrintScr) + REISUB

توجه : لازم نیست REISUB را با حروف بزرگ تایپ کنید و اصلاً شما چیزی روی صفحه نمیبینید. در برخی کیبورد ها هم SysReq را روی کلید Print Screen نمینویسه.

اگه این کار هم نتیجه نداد باید با دکمه power یا reset کامپیوتر را سخت افزاری دوباره راه اندازی کنید.



برچسب‌ها:

  1. reza گفت:

    توی ترمنیال xkill هم بزنی شکل موس عوض میشه ببریش روی هر چی میترکونتش

    راستی پیشنهاد میکنم بهت kali رو هم یه تست بکنی بر پایه دبیان 7 هست خیلی پایدارتر از اوبونتو بوده (لا اقل برای من اینطوریه ) 🙂

    1. یونیک گفت:

      جالبه ! xkill را نمیدونستم. اما مواقعی هم هست که اصلا کیبور کار نمینه که بریم توی ترمنیال یا کلا Desktop هنگ میکنه.
      در مورد kali هم که فکر کنم همون backtrack باشه حتما تست میکنم اما بعید میدونم این توزیع ها بتونند با mint و ubuntu و حتی خود debian برای محبوبیت رقابت کنند.

    2. eshahnazi گفت:

      سلام
      این xkill عجب دستوری هست ها….
      به معنی واقعی کلمه برنامه رو میکشه…!!!!!
      جالب بود.
      دمتگردم دادا….
      موفق باشید.

  2. حسین گفت:

    داداش دمت گرم با xkill خیلی حال کردم و ممنون از سایت گیک فارسی که این فضا رو به وجود آورده

  3. assemblyos گفت:

    سلام
    من نیز همین مشکل را در اوبونتو و حتی لوبونتو که بسیار سبک و سریع است بارها تجربه کردم . هم صفحه کلید و هم ماوس یکدفعه با هم از کار می افتادند و تنها راه چاره ریست کردن کامپیوتر بود روزی چندبار بی جهت کل سیستم هنگ می کرد و ریست کردن تنها راه چاره بود . در ویندوز تحت هر شرایطی با برنامه تسک منیجر می توان این مشکل را حل کرد و نیازی به ریست نیست 16 سال کار شبانه روزی با ویندوز به من یاد داد که ویندوز به ندرت بطور کامل هنگ می کند . اگرچه از لینوکس لوبونتو خیلی خوشم می اید و بسیار سریع و قوی است اما این هنگهای متعدد مرا به سمت ویندوز 10 برگرداند . تنها توزیع لینوکس که حاضرم جایگزین ویندوز کنم فقط دبیان است . زیرا دبیان با وسواس و دقت بسیار زیاد آزمایش شده و بعد بصورت پایدار آماده ی دانلود می شود . از نظر من پایداری و قدرت و سازگاری کامل سیستم عامل با سخت افزار و اصالت سیستم عامل مهمترین فاکتور برای انتخاب سیستم عامل است . در میان توزیعهای مختلف لینوکس دبیان از همه پایدارتر و قویتر و اصیلتر است و یک توزیع واقعی است و روی سلامت کامل نرم افزار تاکید فراوان دارد ضمنا دبیان بسته های آزمایشی و ناپایدار هم دارد که خودش رسما اعلام کرده که هرگز آنها را ساپورت نمی کند و مسوولیت استفاده از آنها بر عهده ی کاربر است . اما بدبختانه اوبونتو اتفاقا از همین بسته های ناپایدار و ناقص دبیان استفاده می کند که همین موجب بروز مشکلات فراوان و اعتراض به لینوکس شده است . عملا اوبونتو آبروی گنولینوکس را برده است طوریکه کاربر دوباره به همان ویندوز برمی گردد. می دانم که با این نظر مخالفت می کنید ولی تجربه ی عملی کار با ویندوز و توزیعهای مختلف لینوکس و حتی سیستم عاملهای متفرقه به من ثابت کرد که برخلاف جوی که علیه ویندوز در فضای مجازی درست شده ویندوز سالم ترین و پایدارترین و استانداردترین سیستم عامل جهان است و در دنیای دسکتاپ هیچ رقیبی ندارد . همین الان ویندوز 10 نسخه ی 64 بیتی براحتی و خیلی روان روی رایانه ی من کار می کند نه هنگ می کند نه کرش . اما روی همین رایانه حتی لینوکس سبک و سریع لوبونتو مرتبا کرش می کرد و تنها راه چاره ریست کردن مکرر رایانه بود. متاسفم ولی تبلیغات کاربران لینوکس علیه ویندوز در فضای مجازی نمی تواند یک کاربر مجرب ویندوزی را فریب دهد .

    1. یونیک مدیر گفت:

      در ابتدا باید بگم من یا دوستانی که از لینوکس استفاده میکنن و دیگران را باهاش آشنا میکنن قصد فریب دادن دیگران را نداریم !!!
      در مورد مقایسه دبیان و اوبونتو جالب اینه که اوبونتو خودش بر پایه دبیان هست و مثل دبیان پکیج های مورد تایید خودش و third party و بسته داره که پشتیبانیش نمیکنه
      دلیل اینکه من این پست را زدم فقط برای این بود که اگه کسی با مشکل هنگ برنامه یا Launcher اوبونتو برخورد داشت بتونه سیستم را دوباره پایدار کنه. خودم هم اشاره کردم که تا حالا خود سیستم عامل برام هنگ نکرده !
      مشکل شما به نظر من ربطی به سیستم عامل نداره و احتمالا یک مشکل سخت افزاری با ردیوار های لینوکس و عدم پشتیبانی باشه. شما باید لاگ های سیستم را چک کنین و ببینین مشکل از کجاست که هنگ میکنه سیستم شما.
      به هر حال انتخاب سیستم و سخت افزار مناسب برای لینوکس خودش موضوع مهمیه که من توی این پست بهش پرداخته ام.

    2. Mahdi گفت:

      درود به شرفت واقعا هر چی گفتی و تحربت بود درست تجربه منم بود احسنت

  4. assemblyos گفت:

    سلام
    جناب یونیک . من کی گفتم شما قصد فریب ما را دارید ؟؟؟!!!!. منظورم تعدادی از کاربران متعصب لینوکس بود که در سایتهای خبری. تحلیلی. به ویندوزیها. می گویند. لینوکس هیچ فرقی با ویندوز نداره و هرگز هنگ نمیکنه. و روی همه ی سخت افزارهای دنیا براحتی نصب میشه . این افراد اصلا به تفاوتهای بزرگ سیستمی بین ویندوز و لینوکس اشاره نمی کنند . مثل تفاوت در سیستم پارتیشن بندی . تفاوت در ارایش صفحه کلید . تفاوت در ساختار. فایلها و پوشه ها . تفاوت در معماری. کلی سیستم عامل . تفاوت در زبان اسمبلی ویندوز و لینوکس . تفاوت در معماری و ساختمان. فایلهای اجرایی ویندوز و لینوکس. و هزاران تفاوت دیگر . خب کاربر ساده لوح ویندوزی به محض دیدن. این تفاوتها. متوجه. میشه که این گروه از لینوکسیها. همه ی. حقیقت را به او نگفته اند و او را فریب داده اند. مسلما شما و سایر. کاربران. عاقل لینوکسی. هرگز کسی را فریب نمی دهید و همه ی جزییات را به کاربران ویندوز. گوشزد. می کنید .
    من همان بالا گفتم که در ویندوز اگر سیستم متوقف شود براحتی با برنامه ی تسک منیجر ویندوز. می توان ویندوز را از کرش کردن نجات داد که این ثابت میکنه که ان برنامه. خودش هنگ. کرده و هیچ ربطی. به ویندوز. نداره . هنگ. یا کرش در ویندوز. هیچ. ربطی. به ویندوز. نداره. بلکه. به برخی. برنامه های. جانبی. مربوط میشه . یا به ویروسهای. احتمالی . مقصر. خود کاربر ویندوز هست که هر برنامه ی ویندوزی را از هرجایی. دانلود و نصب میکنه و همان برنامه. عامل. هنگ. در وبندوز هست. . برای من هم در طول 16 سال کار شبانه روزی با ویندوز. هیچوقت خود ویندوز. برایم. هنگ. نکرده .
    ضمنا. من قبلا. لپ تاپ. دل. داشتم که سیستم. عاملش. اوبونتو. بود ولی همین اوبونتو. بشدت به پردازنده ی لپ تاپ. فشار وارد می کرد .
    برای کاربر ویندوزی. سرو کله زدن با میلیونها دستور ناشناخته ی. ترمینال لینوکس که به کوچکی و بزرگی حروف حساس. هستند. واقعا. یک. کابوس. بزرگ. است . قبول. کنید. که. در دنیای دسکتاپ. لینوکس. نمی تواند. ویندوز. را. گردونه ی رقابت. خارج کند. کمبود. شدید. نرم افزارهای. خاص. نیز. دلیل. دیگری بر عدم. پذیرش. لینوکس. هست .
    اگر ویندوز. روی. برخی. رایانه ها. هنگ. میکنه. ربطی. به خود. ویندوز. ندارد. به برنامه های شخص ثالث یا به ناشی بودن کاربر. مربوط میشه . روی هیچکدام. از. رایانه های من. هیچوقت. ویندوز. هنگ. نکرد و نخواهد کرد. چون. من. بلدم. چطوری. با. ویندوز. کار بکنم. چون من برنامه نویس زبان اسمبلی. هستم و همه ی. توابع. api. ویندوز. و نکات مخفی ویندوز را می شناسم .
    به برنامه نویسان زبان اسمبلی. اصطلاحا. هکر. دیوانه. گفته میشه . ما هکرهای دیوانه هیچ مشکلی. با. ویندوز. نداریم ِ و به لینوکس. هم. نیازی. نداریم . این را هم می دانیم که. سخت افزارهای. جدید. فقط. برای ویندوز. 10. ساخته می شوند و با. لینوکس. سازگار. نیستند . حتی با ویندوزهای. قدیمی. هم. سازگار نیستند . بهرحال. مایکروسافت. با کدگذاری. روی سخت افزارهای جدید. مانع. نصب. لینوکس. شده است . با وجود انکه. لینوکس. را خیلی. دوست. دارم. ولی. ترجیح. میدهم. با ویندوز. 10. کار کنم . چون حوصله ی. هک. سخت افزار. رو. ندارم .

  5. assemblyos گفت:

    سلام
    جناب یونیک. من می دانم که اوبونتو. بر پایه ی دبیان است و اتفاقا. بسته های. اوبونتو را. با بسته های همنامش در دبیان مقایسه کردم .
    در خود سایت. دبیان. شاهد. بودم. که. اوبونتو. از بسته های. ناپایدار. دبیان. استفاده. میکنه . دبیان. رسما. گفته. این. بسته ها را. پشتیبانی. نمیکنه ولی. اوبونتو. اونها رو. مستقیم بکار میگیره .
    خب. طبیعیه. که. اوبونتو. ناپایدار. باشه و زود. به زود. کرش. بکنه
    از. اونطرف. فدورا هم رسما. اعلام کرده که هرگز. از. درایورهای. ویندوزی. خصوصا. انویدیا پشتیبانی. نمیکنه.
    توی. این. اوضاع. بهتره. که. به همان. ویندوز. برگردم . فقط. این را. بدانید. که. مایکروسافت. به. هر ترفندی که شده. اجازه ی پیشروی. را به. لینوکس. نمی دهد .
    الان. شهرداری. مونیخ. هم. تصمیم. گرفته. لینوکس. را. حذف کند و از. ویندوز. 10. استفاده کند . سمبه ی مایکروسافت. پرزوره. و. کسی. حریفش. نمیشه .
    چه خوشتان اید. چه بدتان. اید. تعداد. رایانه های. ویندوزی. هر. روز. بیشتر. میشه .
    خب طبیعیه که این رایانه ها. با. لینوکس. سازگار. نباشند. و کرش. ایجاد. بشه . الان. ویندوز. 10. به تنهایی. 600. میلیون. کاربر. فعال. در دنیا. داره . من یک مدت سعی. کردم. با هک سخت افزاری. لینوکس. را. از. کرش. نجات. بدم. ولی. موفق. نشدم .

  6. assemblyos گفت:

    سلام
    راستی یادم رفت بگم که منظور من از هک سخت افزاری. پیدا کردن رمزهایی است که سازندگان سخت افزارهای. جدید. به درخواست. مایکروسافت. براساس ان رمزها سخت افزارها را طراحی کرده و ساخته اند .
    من قصد. داشتم این کدهای محرمانه را رمزگشایی کنم که موفق نشدم . منظورم. از هک سخت افزاری. پیدا کردن. این کدها بود .
    ولی شاید. در اینده. بتوانم. با کمک. ابزارهای خاص مبتنی بر زبان. اسمبلی. این کدها. را. پیدا کنم . بهرحال. زبان اسمبلی. بی نهایت. قدرتمند. و دقیقه. و اگر من. نتونستم از اسمبلی برای رمزگشایی. سخت افزار. استفاده کنم. مشکل از من بوده که هنوز. یک. هکر. حرفه ای نشدم .

  7. یونیک مدیر گفت:

    دوست عزیز ، شما در انتخاب سیستم عامل مورد استفادتون کاملا آزاد هستید.
    در مورد مطالبی هم که گفتین صحبتی ندارم و خوانندگان وبلاگ خودشون قضاوت خواهند کرد.

    اما در مورد اینکه لینوکس به درد کاربر عادی نمیخوره مخالفم ، عزیزان مسن زیادی بودن که از ویندوز گلایه داشتن براشون لینوکس اوبونتو با میز کار Xfce نصب کرده ام والان حداقل دو سالی هست ازش استفاده میکنن. تا حالا هم مشکلی نداشتن و من از نصب مجدد ویندوز تقریبا هر شش ماه نجابت پیدا کردم. همین به نظرم نشون میده لینوکس به درد کاربر عادی میخوره یا نه. احتیاجات کاربر عادی خیلی سر راسته. این دوستان نیازی به photoshop و MS Office (با Libre کارشون راه میفته) و 3DS و غیره ندارن.

  8. omid گفت:

    من هم همون ابتدا که اوبونتو لود میشد هنگ میکرد . سرچ کردم فهمیدم لینوکس نتونسته درایور های لپ تاپو بخونه و این مشکل بخاطر اونه . تو صفحه ای که انتخاب میکنیم وارد لینوکس بشه یا ویندوز گزینه advance options ubuntu رو زدم و بعد گزینه repair broken pckages و همچنین گزینه عیب یابی سیستم رو زدم و مشکل برطرف شد .

  9. مهربان گفت:

    سلام.
    اخیراً روی اوبونتو در حال تایپ که هستم گاهی دچار یک مشکل میشم و اون مشکل اینه که مثلاً یک کلید رو فشار میدم که یک حرف رو بنویسم. بعد انگار که اون کلید رو همچنان پایین نگه داشته باشم، تعداد زیادی از اون حرف تایپ میشه، بعد اگه یه دونه بک اسپیس بزنم یهو بخش زیادی از متنم یا حتی تمام متنم، حرف به حرف پاک میشه! طوری که انگار کلید بک اسپیس رو همچنان پایین نگه داشته باشم. فرقی هم نمیکنه کجا در حال تایپ باشم. مثلاً ممکنه توی مرورگر توی گوگل ترنسلیت در حال تایپ باشم که این اتفاق بیفته، بعد اگه توی چند تا تب مختلف باز باشه این گوگل ترنسلیت، اون لحظه که این مشکل پیش میاد توی هر کدوم از تب ها که برم، همین روند تکرار میشه. مثلاً اگه متن در حال پاک شدنه، توی هر تبی برم متن همون تب شروع میکنه به پاک شدن. یا حتی اگه در اون لحظه به ویرایشگر متن دیگری هم که باز هست وارد بشم(مثلاً libre office)، این روند توی اون ویرایشگر هم ادامه پیدا میکنه. به نظر شما مشکل از چیه؟ چیکار باید بکنم؟

    1. یونیک مدیر گفت:

      من این مشکل را تا حالا نداشتم ، پیشنهاد میکنم کیبورد دیگری را امتحان کنید ، نگفتین از کدوم میزکار استفاده میکنید ولی میتونید یک Live CD ذیگه را بررسی کنید ببینید مشکل حل میشه یا نه.

  10. عماد گفت:

    ابونتو هم درست مثل ویندوز چیزی شبیه تسک منیجر داره دوستان که می تونید ازش استفاده کنید
    درست مثل ویندوز
    البته ترمینال هم در این مواقع راه حل خوبیه

  11. n linux گفت:

    اون وقت کسی که لینوکس روی ل‍‍‍‍بتاب داره چکار کنه

    1. یونیک مدیر گفت:

      متوجه منظورتون نمیشم!

  12. Nariman گفت:

    سلام.
    من هنگام نصب لینوکس اوبونتو به مشکل برخورده ام در سیستم اصلی هم نصب می کنم ان قسمتی است که اسم لینوکس می آید و چند نقطه می آید بعد چندلحظه سیستم عامل هنگ می کنه و باید ریستارت کنم راه حل چیست؟

    1. یونیک مدیر گفت:

      متاسفانه چنین تجربه‌آی نداشته‌ام و نیاز به اطلاعات بیشتری هست اابتونم نظری بدم!

  13. حسین گفت:

    خب وقتی فریز میشه دیگه ترمینال هم باز نمیشه که !

    1. یونیک مدیر گفت:

      راه حل آخر قبل از ریست سخت افزاری نیازی به کار با ترمینال نداره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *