گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

فایل‌های desktop. و روش ایجاد و استفاده از اونها

بدون دیدگاه

اصولاً برنامه‌هایی که شما از طریق یک فایل deb یا دستورات apt نصب میکنید خیلی راحت از طریق Launcher میزکار شما قابل دسترسی هستند اما مواقعی هم پیش میاد که برنامه مورد استفاده شده به صورت اسکریپتی یا یک فایل اجرایی مستقل از داخل یک پوشه اجرا میشه و کلاً همه فایل‌های برنامه را از یک فایل آرشیوی خارج کردین و نصب هم در کار نبوده.

احتمال هم داره شما یک توسعه‌دهنده هستین و نیاز دارین برنامتون توی سیستم کاربری به شکلی نصب بشه که کاربر بتونه از طریق Launcher با زدن اسمش اون را پیدا کنه و اجرا بگیره.

اینکه برای دسترسی به برنامه هر بار به پوشه مورد نظر بریم و برنامه را اجرا کنیم خیلی رو اعصابه و ساختن یک Link توی Desktop از برنامه هم همیشه بهترین گزینه نیست. در چنین مواردی توی لینوکس میشه از فایل‌هایی با پسوند desktop. استفاده کرد. مثلاً من برای نرم‌افزار Aptana یک فایل با نام aptana.desktop توی مسیر زیر میسازم:

~/.local/share/applications/aptana.desktop

و محتوای زیر را هم داخلش قرار میدم:

[Desktop Entry]
Name=Aptana
Type=Application
Comment=The world's most powerful open-source web development IDE
Categories=Development;
Path=~/Applications/Aptana_Studio_3/
Exec=~/Applications/Aptana_Studio_3/AptanaStudio3
Icon=AptanaStudio3

تنها نکته‌ای که در مورد اطلاعات بالا ممکنه گیج‌کننده باشه موضوع icon هست که خوب حالا میزکار از کجا متوجه بشه icon را از کجا پیدا کنه !؟ و جوابش هم گذاشتن فایل icon با پسوند مناسب (بهتره از png استفاده کنید) در مسیر زیر هستش:

~/.local/share/icons

بعد از ایجاد و ذخیره فایل و انتقال آیکون میتونین خیلی راحت از طریق Launcher یا هر Application Searcher ی که روی میزکارتون دارین برنامه را اجرا کنین.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *