گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

شکستن فایل‌های حجیم به فایل‌های کوچکتر در لینوکس

2 دیدگاه‌ها

وقتی با سایت‌های بزرگ کار میکنی و حجم اطلاعات زیاد میشه نسخه پشتیبان گرفتن از فایل‌ها و اطلاعات پایگاه داده ناگزیر خواهد بود. قطعاً این فایل‌ها هم باید از روی سرویس دهنده اصلی دانلود و بر روی DVD و مدیا های پشتیبان دیگر ذخیره شوند.

هرچقدر حجم فایل‌ها بزرگ باشه برای دانلود مشکلات دو چندان میشه و امکان Resume نشدن و کلاً دانلود مجدد وجود داره ، اگه هم نیاز باشه فایل‌ها را روی سرویس های Cloud Storage مجزا از سرویس دهنده اصلی ذخیره کنیم ، محدودیت حجمی ارسال و دریافت فایل روی خیلی از خدمات وجود داره.

راه حل این هست که فایل‌های بزرگ را به قطعات کوچیکتر تقسیم کنیم و هر زمان بهشون نیاز داشتیم اون ها را به هم متصل و از فایل اصلی استفاده کنیم. برای این کار لینوکس ابزار بسیار خوبی داره به نام Split ، مثلاً با دستور زیر میشه یک فایل ۱۰ گیگابایتی را به ۱۰ فایل ۱ گیگابایتی تقسیم کرد:

split -b 1000M backup.zip backup.

این دستور فایل‌های ۱ گیگابایتی با نام هایی مثل backup.aa و backup.ab و … خواهد ساخت. حالا هر زمان احتیاج داشتیم فایل اصلی یعنی backup.zip را داشته باشیم با دستور زیر فایل اصلی را بازسازی میکنیم:

cat backup.a? > backup.zip


برچسب‌ها:

  1. ابوالفضل گفت:

    سلام. من وقتی می‌خوام در لینوکس دبیان یک فایل رو در جای دیگری به جز home کپی کنم مثلاً در var می‌خوام کپی کنم اجازه دسترسی نمیده، باید چکار کنم؟
    یک برنامه هم نصب کردم فکر میکنم میگه نیاز هست که opengl رو براش نصب کنم، چجوری نصب کنم براش؟ مرسی

    1. یونیک مدیر گفت:

      لینوکس مثل ویندوز نیست که بتونین هر چیزی را هر جایی کپی کنید! شما باید به پوشه وفایلی که دارین کپی میکنید دسترسی داشته باشین. در مورد مشکلتون احتمالا پوشه var محدود به کاربر root هست و شما نمیتونین چیزی داخلش کپی کنید. اگه واقعا به این کار نیاز دارین با دستور sudo قبل از کپی میتونید مجوز root بگیرین و کپی را انجام بدین. به نظرم باید بیشتر در مورد اصول دسترسی ها در لینوکس مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *