گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

شما هم از گوگل کروم (Google Chrome) استفاده میکنید ؟

5 دیدگاه‌ها

من اولین باری که از netscape استفاده کردم به شدت علاقه‌مند شدم و سرعتش و کلاً فرمش برای من خیلی خیلی جالبتر از IE بود و اون زمان که اصلاً مورد اقبال عمومی نبود من ازش استفاده میکردم حتی پس از مدتی که توسعه netscape متوقف شد باز هم من ازش استفاده میکردم. وقتی متوجه شدم قراره موزیلا ، Firefox را بر پایه پروژه netscape شروع کنه و با اومدن اولین نسخه ها و بررسی که انجام دادم فوراً من را جذب خودش کرد و از اون روز تا حالا IE را مگر چک کردن درستی نمایش سایت‌های جدیدی که طراحی میکنم باز نکردم.

چند سال بعد بود که گوگل تصمیم به ارائه مرورگر Chrome کرد و من توی خبر ها و از طریق دوستان باهاش آشنا شدم اما کمبود Plugin ها و کلاً ظاهر خیلی سادش تا حالا هم من را نتونسته از Firefox به سمت خودش بکشونه. گوگل کروم واقعاً پیشرفت زیادی داشته و الان ۴۵ درصد کاربران اینترنت ازش استفاده میکنند که به شدت رقم قابل توجهی هستش.

اما جدا از موضوع سلیقه من کروم را به عنوان مرورگر دوم هم برای بررسی وضعیت نمایش سایت‌های جدید توی Webkit Engine و هم برای وبگردی برای برخی سایت‌ها از جمله google mail که نمیدونم چرا سرعتش توی Chrome از Firefox بیشتره استفاده میکنم. از حق هم نباید گذشت که مزایای قابل توجهی داره. اما من یک مشکل بزرگ با گوگل دارم و اون هم رفتار های ضد ایران و ایرانی هستش که گوگل از خودش نشون میده. همین الان اگه بخواین به خیلی خدمات گوگل دسترسی پیدا کنید متوجه پیغام خطایی مبنی بر اینکه شما در کشوری قرار دارین که گوگل نمیتونه به شما خدماتی بده مواجه میشین ! این نشون میده که گوگل آزادی دسترسی به نرم افزارش را برای همه به رسمیت نمیشناسه و به خاطر موضوعات سیاسی یا هر طرز فکر دیگه ای به خودش اجازه میده خدماتش را محدود کنه.

خوب این موضوع همیشه من را اذیت میکرد و حتی برای بروزرسانی Google Chrome از طریق مخزن رسمی گوگل (کروم توی مخازن ubuntu موجود نیست) هم مشکلات عجیب و گهگاه در رابطه با همین تحریم ها پیش میومد. داشتم در رابطه با گوگل مطلبی را میخوندم که متوجه شدم اصل گوگل کروم از یک پروژه سورس باز به نام کرومیوم (Chromium) میاد و گوگل با اعمال تغییراتی و بستن کدش دوباره اون را منتشر میکنه ! با کمی جستجو متوجه شدم که Chromium بر خلاف Chrome توی مخازن Ubuntu به مرور زمان به روز میشه و با توجه به سورس باز بودنش و مهمتر از همه اینکه کاری نداره من از کجای این دنیا هستم نظرم بهش جلب شد.

الان یک هفته‌ای هست که با گوگل کروم جایگزینش کردم و نسبتاً ازش راضی هستم و به شما هم پیشنهاد میکنم بجای Google Chrome از Chromium استفاده کنید.



برچسب‌ها:

  1. علی آقا گفت:

    فکر کنم کرومیون پلاگین فلش رو نداشته باشه.

    1. یونیک گفت:

      بله به صورت پیش فرض نداره ، اما این مقاله میتونه کمک کنه که براش flash را راه بندازین. گرچه من کلا flash را همیشه disabled دارم (منظورم توی firefox هست) اما خوب گاهی نیاز میشه. با پیشرفت های html5 به نظر من کار فلش تمومه !

      1. Sina گفت:

        زمانی کار Flash تموم میشه که بزرگترین دیتابیس ویدئو دنیا در بستر HTML5 تمام ویدئوهاش رو برای تمام کیفیت‌ها در دسترس بذاره که بنابه شواهد هنوز راه طولانی در پیشه

      2. یونیک گفت:

        در مورد ویدئو حرف شما کم وبیش درسته اما یادمون نره Flash فقط برای ویدئو دیدن نبود و کلا تحرک و رابط کاربری را خیلی بهتر از HTML میشد از طریقش توسعه داد. من در جایگاهی نیستم که کلا بگم فلش کارش تموم شده اما رو به پایان بودنش قطعیه. پروتکل های استاندارد هستند که باید جایگزین بشوند و با ارائه شدن توی یک بستر سورس باز اعتماد کاربران را هم جلب کنند. من از فلش نسخه ۴ با این محصول خیلی خوب Macromedia کار میکردم اما در حال حاضر HTML5 و CSS و Javascript در زمینه وب من را کامل ازش بی نیاز کردند.

        فلش کلا محدودیت ها و سختی هایی در پیاده سازی های دینامیک داره که HTML5 در مقابل نداره ! انعطافی که در سمت سرور با زبان های سمت سرور مثل PHP با HTML5 میشه انجام داد کلا برای فلش خیلی سخت پیاده سازی میشه. موضوعات مربوط به کپی رایت و نرم افزار توسعه و … هم از مشکلات دیگه هستند.

        پس به صرف اینکه فلش برای پخش یکسری ویدئو با فرمت های غیر استاندارد (منظورم استادارد نشده برای وب هست نه اینکه فرمت مشکل داره) در حال حاضر به صورت گسترده استفاده میشه ، نمیشه گفت راه خیلی طولانی داریم.

  2. شریف گفت:

    مرسی از گیک فارسی عزیز برای پست های خوب و جالب و کاربردی 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *