گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

«شبکه اجتماعی» ، فیلمی که برای برنامه نویسان وب جالب و تأثیر گذاره

10 دیدگاه‌ها

من خیلی کم به یاد دارم که فیلمی را بیش از دو بار دیده باشم. هر اندازه هم که یک فیلم هیجان انگیز و از نظر من خوب بوده باشه همیشه همون یکبار کفایت میکنه. اما همیشه استثناء وجود داره و در این مورد فیلم The Social Network یک استثاء هست. دلیلش این نیست که برای هشت رشته نامزد اسکار شده و در سه رشته هم برنده اسکار شده. مهم نیست کارگردانش David Fincher هست که دو تا اسکار داره و شاهکار هایی مثل Fight Club و Se7en توی کارنامش هست. مهم نیست شخصیت‌ خاص و مشهوری مثل Justin Timberlake در فیلم بازی میکنه.

شبکه اجتماعی

هیچکدوم از مواردی که ذکر کردم در اینکه من این فیلم را چهار بار دیدم تأثیر گذار نیست. بلکه مهم اینجاست که این فیلم داستان شکل‌گیری یکی از موفق ترین کسب و کار های اینترنتی و برنامه نویس خالق اون را روایت میکنه. من اصلاً کاری به خود Mark Zuckerberg و روابط عاطفی ، شخصیتی و مشکلات حقوقی که توی این فیلم برجسته هست ندارم بلکه تا حالا هیچ فیلم موفق هالیوودی که تا این حد به حال و هوای رشته نرم‌افزار و برنامه نویسی وب نزدیک باشه ندیده بودم.

از نظر من و شاید بسیاری از همکاران من بهترین سکانس های این فیلم از ورود Mark Zuckerberg به خوابگاه کرکلند در دانشگاه هاروارد و وبلاگ نویسیش در مورد Erica Albright تا پایان جریان راه اندازی سایت Facemash.com (میخواستم در موردش بنویسم اما شاید کسانی باشند که هنوز فیلم را ندیدند و نمیخوام Spoiler بدم) هستش.

علاوه بر جذابیت های فنی برنامه نویسی و هک (البته در سطح پایین ، چون همین خیلی سطح پایین هم برای بسیاری از بینندگان غیر قابل فهم بوده) نکته مهم دیگه روند موفقیت یک کسب و کار اینترنتی هست که به خوبی در این فیلم آشکاره. محیط و حال و هوای دانشگاه هاروارد هم برای من بسیار جالب بود و افسوس که در اون سن و سال وقت ، جوانی و زندگیم را توی دانشگاه آزاد هدر دادم.

اگه در حال تحصیل در رشته نرم‌افزار هستین یا برنامه نویس هستین یا بهتر از همه برنامه نویس وب هستین بعید میدونم فیلمی به موفقی و خوش ساختی چنین اثری در رابطه با رشته کاریتون پیدا کنید. پس حتماً این فیلم را ببینین.



برچسب‌ها:

  1. یحیی گفت:

    این فیلمی بود که باعث شد من نرم افزار بخونم! تقریبا سالی یکبار نگاهش میکنم که با توجه به اینکه سال 2010ساخته شده، تقریبا 4بار دیدمش.
    علاوه بر اون کلا از Jesse Eisenberg خوشم میاد و بازیش تو فیلم now you see me رو دوست داشتم هرچند از خود فیلم خوشم نمیاد.
    در مورد دیوید فینچر هم که جزو کارگردان‌های محبوب من هست و بنظرم بهترین پایان دهنده هم هست. و فیلم the social network هم یکی از بهترین پایان‌ها رو داره.

  2. 963852 گفت:

    سلام . اول یه سوال چرا پیام قبلی منو نمایش ندادین؟
    و بعد اینکه منم دوست دارم این فیلم رو ببینم.
    و اینکه یه کد گذاشتم تو انجمن برنامه نویس ، کسی نمیتونه راهنمایی کنه. از استاد و بچه ها هم پرسیدم،کسی سر در نمیاره…

    1. یونیک گفت:

      راستش قصد و غرضی نبوده. من یک افزونه نصب دارم که برخی پیام ها را اتوماتیک حذف میکنه. شاید به این دلیل که شما از یک عدد به جای اسم خودتون استفاده میکنید. به هر حال عذر میخوام و سعی میکنم قوانین این پلاگین را آسون تر از قبل کنم.
      امیدوارم این فیلم را ببینید و نظرتون را هم توی همین پُست بگذارین.
      در مورد انجمن باید عرض کنم که متاسفانه من دقیقا نمیدونم به چه تاپیکی اشاره میکنید و متاسفانه به تازگی کمتر وقت میکنم سر بزنم. فقط توصیه میکنم مشکلاتتون را خیلی دقیق به همراه کمترین میزان کد (آخه معمولا کسی وقت نمیکنه که بگذاره و کد زیاد را بخونه) قرار بدید تا زودتر به جواب برسین.

  3. 963852 گفت:

    سلام.
    ممنونم.
    این فیلم روندیدم. ولی فیلم barefoot رو که معرفی کرده بودین رو دیدم. خ خوب بود.
    حق با شماست،شاید سوالم مبهم بوده باشه و طرز بیانش اشتباه. چون حرفه ای نیستم اما کد زیاد نبود فقط کسی دلش نمیخواد به بقیه کمک کنه . کلا همه مردم ایران اینطورین . بااین که احساسین ولی بازم کمک کردن تو ذاتشون نیست.
    یاد نگرفتیم گره از مشکل دیگران باز کنیم . فقط به فکر منافع شخصی هستیم.متاسفانه دلیلی هم نمی بینیم که که خودمون رو به دردسر بندازیم بخاطر دیگری.
    ممنون که جواب دادین.(البته اگه بازم حذف نشه).

    1. یونیک گفت:

      قطعا حذف نمیشه ، اون مورد بخصوص را نتونستن پیدا کنم و دلیلش را متوجه بشم !
      در مورد کمک کردن هم من فکر نمیکنم بشه در مورد کل مردم ایران بسطش داد. بالاخره همه با این شرایط سخت دارند زندگی میکنند و برای خیلی ها همین که بتونند گلیمشون را از آب بکشن خودش خیلیه و چه برسه به کمک به دیگران. اگه هنوز مشکل دراین در مورد اون کد میتونید تیو انجمن یکبار دیگه تاپیک را بیارین بالا و پیام خصوصی بزنید تا خودم چک کنم.

  4. 963852 گفت:

    سلام .
    نه ممنون با استادم سه ساعت پشت سیستم نشستیم .زل زدیم بهش تا حل شد. میدونید مشکلش چی بود؟مشکل کد من این بود که include رو نمیشناخت البته فقط دو تاشو نمیشناخت. مشکلی هم نداشتا فقط هشت روز سر همین کد مونده بودم. راه حلشم یه کپی پیست از include ای بود که مشکل نداشت.
    به همین راحتی.
    به نظرشما بچه ها نمیتونستن کمک کنن؟

    1. یونیک گفت:

      راستش من تاپیک شما را ندیدم که قضاوت کنم.
      اما اگه خطای Syntax مشخصی یا خطای خاصی نمیداده تشخیصش راحت هم نبوده و خیلی حدس ها میشد زد.

  5. 963852 گفت:

    بله، درسته . شاید حق باشما باشه،آخه استادمون هم خ باهوش و موفق هست . طول کشید تا متوجه ارور کد بشن.
    بهرحال ازتون ممنونم که وقتتون رو صرف جواب دادن به سوال من و همه بچه های انجمن می کنید.شما خیلی خوب ،شمرده و منطقی به سوال بچه های انجمن جواب میدید و اونا رو توجیح می کنید.من همیشه پست هاتون رو دنبال می کنم.
    بازم معذرت میخوام که این پیام ها با موضوع متن(فیلم ) مرتبط نیست.

  6. meysam گفت:

    سلام
    مرسی از اینکه تجربه هاتون رو منتشر میکنید
    موفق باشید

  7. سینا گفت:

    سلام
    مارو که به هاروارد راه نمیدن، راه حل چیست؟ 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *