گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

سامانه مدیریت محتوا ،‌ خوب یا بد ؟

بدون دیدگاه

من ۱۲ سالی هست که در زمینه طراحی و توسعه وب فعالیت میکنم. طراحی صفحات وب متأثر از تکنولوژی هایی که هر از چندی معرفی شده‌اند دستخوش تغییرات زیادی بوده ، از زمانی بگیر که از header های عکسی مرتبط با صفحه و زمینه‌های gradient و intro های فلش و صفحه های ورودی فارسی و انگلیسی استفاده میکردیم تا الان که CSS3 و HTML5 و JQuery انقلابی جدید به پا کرده و سایت‌های Responsive در صدر طرح ها هستند.

در زمینه برنامه نویسی وب هم پیشرفت‌ها زیاد بوده و با معرفی و پیشرفت ASP .NET و تکمیل شدن و شی گرا تر شدن PHP و Ajax ی شدن صفحات وب همه چیز رو به بهتر شدن بوده و جامعه طراحی و توسعه وب ایران به سمت بهتر شدن پیش رفته و نمونه‌های خیلی خوبی هم وجود دارند که قصد تبلیغ برای کسی را ندارم.

اما یکی از آفت هایی که توی ایران به شدت باعث پایین اومدن جلوه‌های چشم نواز وب و سایت‌های زیبا شد بحث CMS یا همون سامانه مدیریت محتوا هستش. در اینکه سامانه های مدیریت محتوا یکی از پیشرفت‌های انکار ناپذیر بوده و WordPress و Joomla و غیره حجم وسیعی از سایت‌های خوب را در بر گرفته‌اند هیچ شکی نیست و بر منکرش لعنت ! موضوع اینجاست که همه شرکت های کوچیک و بزرگ بر اساس تبلیغات همکاران شریف ما برای هر نوع وب سایتی با هر امکاناتی که خودشون در نظر گرفته‌اند تقاضای CMS میکنند.

من ۷ سالی هست که سامانه مدیریت محتوای پارسیکا را توسعه میدم و به مرور زمان ماژول های بسیاری بهش اضافه کردم. اما با خیلی از سامانه های مدیریت محتوای دیگه متفاوت هستش ، توی ایران مدیریت محتوا اینجوری معنی میشه که یک اپراتور که حالا ممکنه لیسانس مدیریت بازرگانی داشته باشه یا حسابداری یا کتابداری ! بشینه و محتوای سایت را بر اساس تغییرات و دلخواه شرکت ویرایش کنه.

انتظار شرکت ها در زمان عقد قرارداد هم جالبه ! ما میخواهیم منو و مطالب همه صفحات را مدیریت کنیم. این یعنی اینکه ما از پیمایش صفحات وب سایت آگاهی کامل داریم و طراحی صفحات وب را هم بلدیم ! حالا بگذریم که اگر چنین توانایی‌هایی وجود داره اصلاً برای چی اومدین سراغ طراح وب ؟ اگر انقدر به طراحی وب وارد هستید که به جای استفاده از Dream Weaver یاEclipse یا Front Page با یک ویرایشگر داغون WYSIWYG میتونید سایت طراحی کنید خوب خودتون شروع کنین و کار را به سرانجام برسونید.

من و شمای برنامه نویس وب میدونیم که هیچ کدام از این شرکت ها نه قادر به این کار هستند نه شرایط را میتونند فراهم کنند. دلیل این درخواست های نا معقول این هست که همکاران شریف ما میخوان WordPress و Joomla و … با یک Theme آماده و دانلود شده را به هر مشتری که میرسه ارائه کنند و هیچ مسئولیتی هم در قبال مشکلاتی که در آینده برای مشتری پیش میاد پذیرا نیستند.
من خیلی تماس از این تیپ مشتری‌های گول خورده دارم که البته باز هم دنبال یک CMS بهتر از Joomla هستند !؟

معمولاً نیم ساعت براشون وقت میگذارم و توضیح میدم که یک سامانه مدیریت محتوا به این معنی نیست که شما منوهای پیمایش و محتوای کامل همه صفحات را داشته باشی. میشه محتوایی که متغیر هست را به گونه‌ای مدیریت کرد که شما نیاز به دونستن هیچ اطلاعاتی از طراحی وب و اصول پیمایش وب سایت نداشته باشی. اما برای جلب مشتری در پایان میگم البته سامانه مدیریت محتوای ما هم امکان مدیریت کامل منو و صفحات را برای شما فراهم میکنه.

شاید کسی باشه که بپرسه خوب مشکل چیه ؟ چرا شما مشکل داری محتوا را کامل بدی مشتری ؟
در جواب باید گفت که شاید در این حالت کمیت را ارتقاء داده باشیم اما کیفیت را قربانی کردیم ، بیش از ۹۰ درصد مشتری‌ها هیچ آگاهی از کاری که میکنند ندارند و فکر میکنند ویرایشگر های WYSIWYG مانند MS Word هستند که این فکر اشتباهیه. کم کیفیت ترین وب سایت‌های من و دیگر همکاران (قطعاً اینطوره که اگه نیست خلافش را میتونید توی comment ها مطرح کنید)اونهایی هستند که در اختیار مشتری بودند و فقط صفحه اصلی سایت حرفی برای گفتن داره و صفحاتی که ماژول هایی با تولید محتوای اتوماتیک داره ، مثل آرشیو اخبار ، گالری ، سؤالات متداول و چند تایی دیگه.

در پایان میخوام نتیجه بگیرم که سامانه مدیریت محتوا خوبه ولی نه این چیزی که توی افکار مشتریان کشورمون هست و نه این چیزی که برخی از همکاران شریف ارائه میدهند. محتوا باید با توجه به نیاز مشتری و مطالبی که روی وب سایت قرار میگیره مدیریت بشه و این تشخیص را کسی میتونه بده که تجربه کافی در تولید و توسعه وب سایت‌های مختلف داشته باشه.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *