گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

دانلود فایل‌های حجیم همراه با Resume و تعیین زمان دانلود در لینوکس

1 دیدگاه

شاید یکی از مهمترین مشکلات کاربرانی که به تازگی به لینوکس مهاجرت کردند نبودن نرم افزاری مثل IDM یا همون Internet Download Manager باشه که امکان دانلود فایل‌های حجیم و تعیین زمان دانلود داره تا در بازه زمان شبانه که اینترنت رایگان میشه این دانلود‌ها انجام شوند.

این موضوع توی ذوق خیلی‌ها میزنه و حتی باعث میشه به ویندوز برگردند ،‌ این مورد یکی از مشکلات من در بدو مهاجرت به لینوکس بود و در ابتدا از پلاگین های Download Manager مرورگرهای Firefox و Chrome به نام های DownloadThem All و Chrono استفاده میکردم اما پس از مدتی که با ترمینال لینوکس و قدرتش بیشتر آشنا شدم بهترین روش برای دانلود فایل‌های بزرگ و دسته‌جمعی و مدیریت زمان را پیدا کردم.

یک نرم افزاری هست به نام Aria2 که توی Linux هم موجوده و با سرعت خیلی خوب و روون میشه باهاش فایل مستقیم ، از روی FTP و حتی Torrent دانلود کرد و توی مخازن Ubuntu و Debian هستش و براحتی با دستور زیر نصب میشه:

sudo apt-get install aria2


بعد از نصب کافیه یک فایل متنی توی مسیر Downloads/~ داشته باشیم و آدرس هر فایل را توی یک خط وارد کنیم و با دستور زیر با ۱۶ Connection و با محدودیت ۱ فایل در یک زمان فایل هامون را دانلود کنیم:

aria2c -c -x16 -s16 -i ~/Downloads/dl.txt -d ~/Downloads/ -j 1 

حالا برای اینکه ساعت ۲ شب این دانلود‌ها شروع بشوند و ساعت ۶ صبح هم کامپیوتر خاموش بشه میتونی پس از زدن crontab -e دو خط زیر را وراد کنید:

00 02 * * * aria2c -c -x16 -s16 -i ~/Downloads/dl.txt -d ~/Downloads/ -j 1
00 06 * * * echo "your password here" | sudo -S s

توجه: برای خاموش کردن سیستم نیاز به دستور SUDO و ذخیره گذرواژه توی فایل Cron داریم که از نظر امنیتی برای سیستم‌های خاصی اصلاً درست نیست (برای یک سیستم خونگی که اهمیتی نداره). میتونین از طریق ویرایش etc/sudoers/ برای دستور shutdown بدون گذرواژه اقدام کنین. (سعی میکنم در اسرع وقت نسبت آموزش کامل این مبحث اقدام کنم)

به همین راحتی مشکل دانلود شبانه توی لینوکس با سرعت خوب حل میشه.



برچسب‌ها:

  1. حسن گفت:

    سلام. من از uGet و qBittorrent استفاده می‌کنم. از چه شرکتی اینترنت می‌گیری؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *