گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

داغ شدن دوباره بحث کپی رایت و رعایت حق مؤلف در رسانه ها

2 دیدگاه‌ها

توی یکی دو روز اخیر برنامه‌ها و بحث‌هایی در رابطه با رعایت کپی رایت و حقوق مؤلف توی رسانه‌های فارسی زبان داخلی و خارجی شروع شده و اظهار عقاید بسیار و گاهی اوقات خیلی متفاوت از هم وجود داره. من نمیخوام بحثش را بکنم چون اولاً به استفاده از نرم‌افزار های سورس باز اعتقاد دارم و در عین حال با موضوع کپی رایت هم برای شرکت های تجاری و حقوق مولفین اثر مشکلی ندارم و بهش اعتقاد راسخ هم دارم اما در مورد ما که در ایران زندگی میکنیم نمیشه ۱۰۰ درصد عملگرا بود.

امروز یکی از مجریان این برنامه‌ها که داشت در مورد رعایت حق مؤلف صحبت میکرد حرف خیلی خنده داری زد که نشون دهنده عدم آگاهی خودش و برنامه سازش از موضوعی هست که دارند در موردش برنامه سازی هم میکنند. ایشون میگفتن «اگر کپی رایت و حقوق مولفین را برای نرم‌افزار های خارجی (منظورش Windows و Office و Photoshop و Autocad و … هست) رعایت نمیکنین این کار را برای نرم‌افزار هایی که توسط متخصصین داخلی تولید شده انجام بدین و کرک و کپی نکنید».

ایشون به اندازه‌ای درکشون از اهمیت رعایت کپی رایت کم هستش که متوجه نیست اگه کسی نرم افزاری را توی کشور تولید کنه که توانایی‌های یک نرم‌افزار مشابه خارجی را داشته باشه یا حداقل بخشی از توانایی‌ها را ، چنانچه کاربر بتونه اون نرم‌افزار خارجی را کرک یا کپی کنه و کپی رایت را رعایت نکنه دلیلی برای خریدن و جایگزین کردن نرم‌افزار تولید داخل نیست و نرم‌افزار مورد نظر توی فروش شکست میخوره. ایشون و برنامه ساز محترم هنوز نمیفهمند کپی رایت هست که اجازه رقابت به شرکت های تولید نرم‌افزار را میده و نهضت سورس باز و درآمدزایی از اون هم هنوز خیلی جا داره که توی ایران نهادینه بشه. پس وقتی میدونین رعایت کپی رایت در همه بخش‌ها (نرم افزار ،‌کتاب، سینِما ،‌موسیقی و …) غیر ممکنه پس لطفاً فاز نصیحت بر ندارین.

من از شعار دادن بدم میاد و مخصوصا وقتی خودم هنوز ۱۰۰ درصد کپی رایت را رعایت نمیکنم دوست ندارم برای بقیه در مورد رعایت حقوق کپی رایت سخنرانی کنم. اگه قرار بر این هست که کپی رایت رعایت بشه باید هم برای نرم‌افزار های خارجی و هم داخلی رعایت بشه.

خرید محصولات اصلی و غیر کپی ایرانی مفهومش این نیست که داریم کپی رایت را مثل بقیه دنیا رعایت میکنیم. مفهومش اینه که داریم حق کپی رایت را برای محصول داخلی رعایت میکنیم. اینطوری دستاورد های واقعی از رعایت کپی رایت به دست نمیان. دقیقاً مثل این هست که بگیم از خارجی ها اشکال نداره دزدی کنین اما خدایی از هموطنانتون دزدی نکنین !!!! کار اشتباه اشتباهه و این و اون نداره. قیمت محصولات داخلی هم اگه قیمت واقعی بود کسی رعایت نمیکرد.



برچسب‌ها:

  1. ناشناس گفت:

    تو هم به اندازه اون مجری درکت پایینه. چون در ایران کسی نمیاد ویندوز و اتوکد و فتوشاپ طراحی کنه. منظورشون نرمافزارای دیگس

    1. یونیک مدیر گفت:

      راستش یا خیلی دیر وقته و مغز من نمیکشه (که با جسارت و بی پروایی شما فکر کنم با این موافق باشی) یا من هر چی جمله شما را میخونم متوجه نمیشم ! یعنی چی منظورشون نرم افزار دیگست‌؟! بعدش ویندوز و اتوکد و فتوشاپ را کسی طراحی نمیکنه ! اینها نرم افزار هستند و تولید میشن. نمیدونم به وبلاگ من دوباره سر میزنی یا نه اما حرفت را کامل و منطقی بزن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *