گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

خطای عدم دسترسی به کاربر root در نسخه های جدید mariadb

بدون دیدگاه

اگه هنوز به جای استفاده از MariaDB دارین از MySQL استفاده میکنید باید بگم خیلی در اشتباه هستین و بهتره خیلی زود به فکر مهاجرت باشین که البته این مهاجرت اصلاً سخت نیست و سازگاری خوبی بین MySQL و MariaDB وجود داره.

اخیراً بعد از نصب MariaDB روی یک سرور توی مراحل نصب پرسشی مبنی بر انتخاب گذرواژه برای root نکرد و بعد از نصب هم وقتی میخواستم با دستور mysql -u root -p ارتباط با سرور برقرار کنم خطای عدم دسترسی کاربر root میداد.

اول فکر کردم شاید گذرواژه ست نشده و با روش‌ skip-grant-tables– وارد شدم و گذرواژه را توی جدول user پایگاه mysql ست کردم اما بعد از اتمام کار متوجه شدم خیر باز هم اجازه برقراری ارتباط نمیده. خیلی شانسی متوجه شدم داره بی دردسر اجازه میده با sudo و بدون گذرواژه ارتباط برقرار کنم که با کمی جستجو متوجه شدم MariaDB داره به صورت پیش‌فرض برای کاربر root از unix_socket plugin استفاده میکنه و این plugin اجازه دسترسی از طریق socket را به کاربر متناظر سیستم میده.

خوب ایده جالبی بود چون کلاً توی محیط های production بهتره ارتباط با root برقرار نباشه و این پلاگین خیلی هم در تأمین امنیت کاربردی هست ولی اگه ارتباط از طریق root خیلی مهمه میتونید با ساختن یک کاربر دیگه مثلاً admin و دادن دسترسی های root بهش از برنامه‌های دیگه ارتباط بزنید. دوستانی هم که ترجیح میدن مثل گذشته کاربر root گذرواژه بگیره کافیه Query زیر را بزنن :

ALTER USER 'root'@'localhost' IDENTIFIED WITH mysql_native_password BY 'your password'


برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *