گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

تبریک سال نو میلادی و مروری بر مهمترین خبرهای دنیای سورس باز و لینوکس

3 دیدگاه‌ها

امروز یکم ژانویه ۲۰۱۵ میلادی هست و من سال نو میلادی را به همه هموطنان مسیحی کشورم تبریک میگم و امیدوارم سال بسیار خوبی را در پیش داشته باشند و فراموش نکنند که ایران با همه قومیت ها ، مذاهب و فرهنگ هاش زیبا و دوست داشتنیه.

سال میلادی ۲۰۱۵

اما در ادامه قصد دارم به برخی از مهم‌ترین خبر های دنیای سورس باز و لینوکس در سال میلادی که گذشت اشاره کنم :

۱. شاید یکی از شک آور ترین اتفاقات دنیای سورس باز مشکل امنیتی OpenSSL به نام Heartbleed بود که سایت‌های بسیاری را درگیر خودش کرد از جمله سایت خیلی از بانک های کشور خودمون و نشون داد فقط چون یک محصول سورس باز هست معنیش این نیست که امنه و حتماً باید توسط افراد متخصص بیشتری مورد بررسی قرار بگیره.

۲. همونطور که میدونیم GPL یا مجوز استفاده عمومی که کپی نرم‌افزار های رایگان را در چارچوب یکسری قوانین آزاد کرده یکی از شناخته ترین و پر استفاده ترین مجوز های حقوق کپی رایت هست. در سال ۲۰۱۳ شاهد بودیم که بیش از ۷۷ درصد از پروژه های GitHub بدون هیچ مجوزی به صورت رایگان منتشر شده‌اند و این روند در سال ۲۰۱۴ هم ادامه پیدا کرد که نتیجه‌ای جز بروز شکایات حقوق در بر نخواهد داشت.

۳. در سال ۲۰۱۴ همه منتظر حضور گوشی های هوشمند با سیستم عامل اوبونتو و کنسول بازی قدرت گرفته از موتور بازی Steam بودند که محقق نشد. گوشی های هوشمند اوبونتو در فوریه ۲۰۱۵ به بازر عرضه می‌شوند ولی گویا نباید انتظار عرضه کنسول های بازی Steam را در سال ۲۰۱۵ داشته باشیم.

۴. ساخت و انتشار نرم‌افزار های آزاد در سال ۲۰۱۴ رشد بسیار خوبی داشته. از پروژه های ابری مثل Docker و OpenStack گرفته تا نسخه سورس باز MySQL که توسط Facebook عرضه شده ، کد های متن باز پروژه های ناسا ، ویرایشگر Atom تحت مجوز MIT توسط GitHub ، ابزار Encrypt کردن ایمیل و موتور PDF مرورگر Chrome توسط گوگل و از همه شُک آور تر مربوط به سورس باز شدن Net. توسط مایکروسافت بود.

۵. در سالی که گذشت شاهد اولین قدم کشور انگلستان برای مهاجرت از MS Office به نرم‌افزار های سورس باز با اعلام کردن ODF به عنوان فرمت استاندارد اسناد بودیم. فرانسه هم به Open Government Partnership پیوست و شهر های ژنو ، تولوز و لس آنجلس گام های خوبی را در مهاجرت به سیستم‌ عامل ها و نرم‌افزار های سورس باز برداشتند.

۶. سخت‌افزار های باز هم از دو سال پیش با تولد Raspberry PI که تا الان 2.5 میلیون قطعه در قالب Credit-Card Sized Computer ازش فروخته شده و امسال هم مدل +B عرضه شده و فعالیت‌های گسترده Kano و Arduino و غیره مژده آینده خوبی را برای Open Hardware میده.

۷. در آخر هم به سالگرد های مهم میپردازیم. امسال چهار سالگرد ده سالگی برای پروژه OpenStreetMap ، سرویس دهنده وب NGINX ، سیستم عامل محبوب Ubuntu و مرورگر خوب Firefox داشتیم که امیدوارم با قدرت بیشتر به کارشون ادامه بدهند. Creative Commons دوازده سالگیش را جشن گرفت و بنیاد نرم‌افزار آپاچی هم ۱۵ سال رهبری و نو آوری در جامعه سورس باز را گذراند.



برچسب‌ها:

  1. lovegeek گفت:

    در ابتدا تشکر از مطالب مفید و اموزنده وب شما
    و در صورت امکان ایمیل خود را جهت ارتباط بیشتر برای من ارسال کنین

  2. mehdi گفت:

    geek یعنی چی ؟

    1. یونیک گفت:

      راستش گیک معنی خیلی روشن و سر راستی نداره. اما ویکی پدیا خیلی هم پَرت نگفته !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *