گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

بالا نیومدن سیستم با خطای عدم Mount شدن درایو اصلی لینوکس

بدون دیدگاه

امروز روی لپ‌تاپ قدیمیم میخواستم چند تا ایمیل را بررسی کنم و حواسم نبود که شارژ نداره ،‌ لپ‌تاپ را روشن کردم و رفتم USB Memory بیارم که فایل‌ها را بریزم روش ولی همینکه برگشتم دیدم لپ‌تاپ خاموش شده و متوجه شدم شارژ نداره ،‌ وقتی برق AC وصل کردم و میخواست بیاد بالا Grub سیستم را روی درایو sda که Home روش بود Boot نمیکرد و خطای Mount میداد و میرفت توی یک محیط با تعدادی دستور خاص.

اگه کاربر ویندوز بودم عموما استفاده از Recovery واین چیزا نتیجه‌ای نمیداشت و ویندوز را دوباره نصب میکردم اما نه ! سیستم عامل لینوکس هست و حتماً ابزاری برا ی رفع مشکل داره.Live CD اوبونتو را گذاشتم توی DVD-ROM و اوبونتو اومد بالا اما پیغام داد که نمیتونه Drive را Mount کنه. اومدم با دستور زیر دستی انجام بدم :

sudo mount /dev/sda3 /media/mysda

که خطای زیر را گرفتم :

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda3,
missing codepage or helper program, or other error
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so 

طبق پیشنهادش دستور dmesg | tail را زدم و توی خط آخر نوشته بود:

EXT4-fs (sda3): error loading journal

با کمی جستجو متوجه شدم ext4 یه فایلی داره به نام Journal که وقتی سیستم به شکل غیر صحیح و اصولی Shutdown میشه لینوکس با استفاده ازش ناسازگاری ها و ناهماهنگیهای File System را تعمیر میکنه. حالا لینوکس برای Mount نیاز به این Journal داشت و گویا دچار مشکل شده بود.

پس دنبال Corrupt Journal گشتم و متوجه شدم با Gparted و قابلیت Check (روی درایو Right Click کنید و چک را انتخاب کنید). مشکل حل میشه. کمی فرآیندش زمان برد و پیام موفقیت داد اما میتونستی ببینی داره چه دستوری را اجرا میکنه :

sudo e2fsck -f -y -v /dev/sda3

بعدش Reboot کردم و لپ‌تاپ سالم اومد بالا ،‌ البته قطعاً فایل‌هایی ممکنه دچار خرابی و مشکل شده باشن که به مرور زمان متوجه خواهم شد البته فعلاً که موردی نبوده و اگه بود توی همین پست اشاره میکنم.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *