گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

اگه شرایط اقتصادی مناسب بود آیا باز هم کپی رایت را رعایت نمیکردید ؟

3 دیدگاه‌ها

امروز داشتم وب گردی میکردم که توی توییتر به پست یکی از دوستان در مورد اینکه وجدانش نمیگذاره از تورنت ، نرم‌افزار و دیگر مطالب کپی رایتی را بگیره برخوردم و براش استدلال کردم که مشکل از ارزش و قدرت پایین وضعیت پول کشور هست که نمیتونیم این محصولات را بخریم و غیر قانونی کپی میکنیم. یکی از دوستان دیگه هم مدعی بود اگه پولش را داشته باشه هم ، از کپی رایت حمایت نمیکنه و از تورنت میگیره.

راستش به نظرم پست های توییتری عمر کوتاهی دارند و موندگار نیستند و بحث بین چند نفر شروع و تموم میشه. پس موضوع را توی این وبلاگ در قالب این پست از دید خودم مطرح میکنم.

اینجا دو تا بحث داریم ، یکی اینکه آیا مثلاً نرم‌افزار های پر استفاده مثل Photoshop برای اونها هم گرونه و این استدلال که چون قدرت خرید پول کشور خودمون خیلی پایینه من کپی رایت را نمیتونم رعایت کنم قابل قبوله ؟

در جواب به این سؤال مجبوریم حساب و کتاب کنیم. حداقل دستمزد توی ایران در سال جاری ماهی ۶۰۹ هزار تومان معادل ۱۷۴ دلار هست و در آمریکا ساعتی ۷.۲۵ دلار که برای ۸ ساعت کار طی ۲۶ روز (کسر ۴ روز برای روز های یک‌شنبه و تعطیل در ماه) میشه ماهی ۱۵۰۰ دلار ، همینجا اختلاف زیاد بین دو کشور مشهوده اما بیایین مقایسه کنیم.

آمازون - فتوشاپ

Photoshop CS6 توی Amazon داره ۱۵۳۰ دلار فروخته میشه اگر چه توی Ebay و خیلی از سایت‌ها تا ۵۰۰ دلار و حتی ۳۰۰ دلار هم میشه خریدش ،‌ اما حالا ما همون قیمت Amazon را اگه بگیریم برای یک آمریکایی با حقوق یک ماه قابل خریده اما یک ایرانی باید بیش از ۸ ماه حقوقش را جمع کنه تا بتونه این نرم‌افزار را بخره. البته این مثال با همه درآمد یک ماه شخص برای مقایسه زده شده و قطعاً در حالت واقعی نه شخصی همه درآمد یک ماهش را پس انداز میکنه و نه کسانی که در زمینه وب و گرافیک کار میکنند درآمد ۱۵۰۰ دلاری یا ۱۷۴ دلاری دارند و قطعا از این بیشتره اما نسبتش در حالت متعادل همینه.

پس قطعاً این اختلاف قدرت خرید پول کشورمون در تصمیم گیری دخالت داره. اما بحث دوم اینه که چون خیلی از خارجی ها با وجود عدم مشکل مالی هم نسخه کرک شده از تورنت میگیرن و کپی رایت را رعایت نمیکنند پس دلیلی نیست ما هم کپی رایت را رعایت کنیم!

اولاً خارج از ایران قوانین بسیار محکمی بر بازار کار و کپی رایت حکمفرماست و اگه کسی داره تورنت میگیره قطعاً استفاده شخصی میکنه و برای استفاده های رسمی که ضوابط قانونی براشون اعمال میشه نمیتونه این کار را بکنه. شما تقریباً هیچ شرکت ، بانک یا فروشگاهی نمیتونید پیدا کنید که کپی رایت را رعایت نکنه و مشکل قانونی هم براش پیش نیومده باشه.

به هر حال قوانین در جوامع مترقی محترم هستند و باید رعایتشون کرد وگرنه هرج و مرج میشه و مشکلات جوامع عقب افتاده ریشه پیدا میکنند. خیلی از پیشرفت‌های تکنولوژی و نرم افزاری هم به خاطر همین بحث کپی رایت هست که البته این حرف من مغایرتی با نهضت سورس باز و GPL و غیره نداره و میشه از نرم‌افزار های معادل مثلاً در بحث ما Gimp استفاده کرد که خود من هم همین کار را انجام میدم.

پس اگه مشکل شما موضوع مالی وشرایط کشورتون نیست و کلاً به رعایت حقوق دیگران از جمله حق کپی رایت نرم افزارشون اعتقادی ندارید من با شما بحثی ندارم 😉 و میتونید برین توی تورنت و warez کیف کنین.



برچسب‌ها:

  1. SA-developer گفت:

    بنظر من کپی رایت مسئله خیلی مهمیه ازت بابت نوشت این پست تشکر میکنم و پست هاتو دنبال میکنم.
    اما برادر مشکل مردم ایران اینه که اصلا نمیدونن قیمت فتوشاپ اینه ما باید مردم عادی رو ببینیم نه حرفه ای هارو. مردم میان ۱۰۰۰ تومن پول میدن واسه خرید فتوشاپ فکر میکنن قیمتش همونه در صورتی اون فقط پول دیسکش بوده.
    اصلا وضعمون خیلی خرابه به این راحتی حل نمیشه 🙂

    1. یونیک گفت:

      راستش در مورد مردم ایران حرف شما درسته اما من منظورم مردم عادی نبود و اون دوستی که مطرحش هم کردم جزو مردم عادی نبود (از تبار بچه های آشنا با موضوع کپی رایت و تکنولوژی بود) و اتفاقا خودش موضوع Photoshop را مطرح کرد.

      توی اینکه اکثریت مردم ایران هیچی از مفهوم کپی رایت مخصوصا در حوزه نرم افزار نمیفهمن هیچ شکی نیست و دلیلش هم ایزوله بودن و جدا بودن کشور ایران از جامعه جهانی هست که اتفاقا در این زمینه به نفع مردم شده (البته ظاهری و نه واقعی) و به ضرر کسانی که در این زمینه فعالیت میکنند. من اعتقاد دارم تغییر باید از خود شخص شروع بشه و نمیشه گفت چون فلانی و فلانی اینطور عمل میکنند من هم با وجود اینکه میدونم اشتباهه اما عمل میکنم. من اصلا امیدی به تغییر شرایط ندارم اما اگر جایی نرم افزار متن باز و رایگان بتونه جای نرم افزار کپی رایتی را بگیره حتما از مورد متن باز استفاده میکنم و برتری هایی مثل امنیت ، حمایت از جامعه سورس باز و غیره را هم دخیل میکنم.

      در کل وقتی توانایی خرید محصول و رعایت کپی رایت یا جایگزینی با نرم افزار رایگان سورس باز وجود داره قطعا کپی رایت را رعایت میکنم و به نظرم افرادی که در شرایط و زمینه کاری من هستند هم بهتره این کار را انجام بدهند. مطمئن باشین شرایط برای نسل آینده تغییر میکنه (ولی نمیدونم کی!).

      از نظری که گذاشتی متشکرم

  2. پوریا گفت:

    خودتون دیگه همه چیز رو گفتید و فقط ما میتونیم تایید کنیم. در ایران دو دسته استفاده کننده داریم٬ دسته اول اصلا نمیدونن چیزی به اسم کپی رایت وجود داره که خب حقم دارن٬ تو کدوم کشوری شرکت هایی مثل گردو و پرند وجود داره که 1000 تا نرم افزار روی دیسک بفروشن (به اسم دیسک اورجینال) و جواز کار هم داشته باشن؟! دسته‌ی دوم میدونن ولی امکان استفاده‌ی قانونی رو ندارن که دلیلش هم مشکلات اقتصادی و از اون مهم تر تحریم ایران هست. البته موضوع کپی رایت یا بخوایم بهتر بگیم حق مادی محصول تنها مربوط به نرم افزار نمیشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *