گیک فارسی

نوشته های یک گیک فارسی از فعالیت ها ،‌ علاقه مندی ها و نقد هایش

اگر قصد مهاجرت به لینوکس را دارین در زمان خرید Laptop (لَپ تاپ) دقت کنید !

1 دیدگاه

دوستانی که تصمیم به مهاجرت به لینوکس میگیرن یا میخوان لینوکس را بررسی کنن معمولاً با دو مشکل اساسی روبرو می‌شوند که مشکل اول نصب لینوکس در کنار ویندوز بدون به مخاطره انداختن ویندوز فعلی و پارتیشن ها و اطلاعاته که من توی این پست توضیحات نسبتاً خوبی دادم و روش کار را تشریح کردم.

اما مشکل دومی که معمولاً پیش میاد بحث سخت‌افزار و مخصوصاً کارت های گرافیک هست. یک زمانی سخت‌افزار مشکل بسیار حادی در لینوکس بود اما چند سالی هست که واقعاً این مشکلات خیلی خیلی کم شده و لینوکس روی اکثر کامپیوتر های Laptop و Desktop با کمی دنگ و فنگ کار میکنه. توی این مطلب قصد دارم در مورد انتخاب یک Laptop سازگار با لینوکس بنویسم.

انتخاب Laptop

اگر بخواهیم در مورد بهترین انتخاب حرف بزنیم باید به شرکت Dell اشاره کنیم که به نسبت شرکت های دیگر Laptop هاش بیشترین سازگاری را روی لینوکس دارند و معمولاً هم همراه با سیستم عامل لینوکس عرضه میشوند. به طور کلی وقتی یک شرکت Laptop ش را همراه با سیستم عامل لینوکس عرضه میکنه داره اعلام میکنه که توزیع نصب شده (و دیگر توزیع‌های معتبر به احتمال خیلی خیلی زیاد) به خوبی با سخت‌افزار Laptop ش سازگاره و اگه مشکلی هم پیش اومد قطعاً پشتیبانی میشه.

شرکت Dell یک پروژه ای را شروع کرد به نام Project Sputnic تا Dell XPS 13 Ultrabook را برای Developer ها روی Ubuntu 12.04 با سازگاری کامل فراهم کنه. پس خرید Dell XPS 13 Ultranook Developer Edition میتونه یکی از انتخاب ها باشه. دو تا دیگه از شرکت هایی که Laptop ها و Desktop های سازگار با لینوکس تولید میکنند System76 و ZaReason هستند که توی ایران معمولاً گیر نمیاد یا حداقل من جایی ندیدم.

پس با توجه به این انتخاب های محدود و بِرَند هایی که حتی اسمشون را نشنیدیم چه باید کرد ؟ با توجه به اینکه من Ubuntu را به عنوان توزیع لینوکسی حمایت میکنم ، شرکت کئونیکال شروع کرده به گواهینامه دادن به سیستم‌هایی که سخت افزارشون پس از نصب Ubuntu به خوبی کار میکنند و برای استفاده کاربران مناسب هستند. شما میتونید لیست کاملی به تفکیک شرکت های تولید کننده یا نسخه های LTS موجود را ببینید و دست به انتخاب بزنید.

اگر قصد خرید Laptop ی غیر از انتخاب های بالا را دارین مهمترین نکته‌ای که باید بهش توجه کنید موضوع NVIDIA Optimus Graphic-Switching Technology هستش که تا قبل از نسخه ۱۴.۰۴ دردسر های زیادی برای نصب بود و باید از طریق Bumblebee و کلی مکافات نصب میشد که البته گفته میشه نسخه ۱۴.۰۴ این مشکل را حل کرده و Michael Larabel هم در این مقاله کامل بررسیش کرده و توضیح داده.

در آخر توصیه میکنم به جای خرید یک Laptop با گرافیک های خیلی قدرتمند مثل NVIDIA و ATI که عموما برای بازی توسط برنامه نویسان و طراحان وب استفاده میشه از گرافیک های Intel که سازگاری کاملی با لینوکس دارند استفاده کنید و با پولی که صرفه جویی میکنید یک Console بازی بخرین.



برچسب‌ها:

  1. مهدی گفت:

    سلام

    من لپ تا hp خریدم کلا با ubuntu مشکل داشت.
    این لپ تاپ از گرافیک amd استفاده میکرده که با ubuntu مشکل داشت و drvier هاشم که هیچ کدوم کار نمیکرد . بالاخره از bois گرافیک amd رو خاموش کردم.
    این لپ تاپ صدا هم نداشت که با سرچ های فراوان این مشکل رو هم حل کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *